Zarząd Transportu Miejskiego: 17 października rozpocznie się przebudowa trasy kórnickiej
W poniedziałek, 17 października rozpocznie się ostatni etap przebudowy tras tramwajowych tzw. Górnego Tarasu Rataj. Nowe torowisko pojawi się na trasie kórnickiej – od ulicy Jana Pawła II do osiedla Lecha. Przebudowa spowoduje konieczność wyłączenia ruchu na tym odcinku – tramwaje pojadą zmienionymi trasami. Komunikację zastępczą zapewnią linie autobusowe numer 154 i 190. Prace zakończą się jesienią przyszłego roku – informuje Miasto Poznań.
– Przebudowa trasy kórnickiej jest potrzebna z uwagi na jej bardzo zły stan. Już od długiego czasu tramwaje kursują tu z ograniczeniami prędkości ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przejazdu pasażerom – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – To część większego zadania, jakim jest przebudowa tras tramwajowych na Górnym Tarasie Rataj. Zostało ono podzielone na trzy etapy, aby związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. Przebudowa trasy kórnickiej musiała być skoordynowana nie tylko z pozostałymi zadaniami w ramach całej inwestycji, ale także z modernizacją ronda Rataje i fragmentów torowisk na ulicach Krzywoustego i Jana Pawła II. Kolejność realizacji poszczególnych zadań nie jest przypadkowa. Uwzględnia zarówno możliwości korzystania z komunikacji tramwajowej przez mieszkańców Rataj, jak i kalendarium działań, jakie Miasto zobowiązało się wykonać w związku z dofinansowaniem projektów z funduszy unijnych.
– Podpisaliśmy umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą, który nie tylko zajmie się wysłużoną trasą tramwajową, ale i rozbudową dróg rowerowych, chodników oraz układu drogowego w ramach tzw. ringu Łacina – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Inwestycja rozpocznie się od rozbiórki mocno zużytego już torowiska i sieci trakcyjnej. Cała trasa o długości blisko dwóch kilometrów zostanie kompleksowo przebudowana. Zakładamy, że prace zakończą się jesienią przyszłego roku i pasażerowie będą podróżować wygodną, bezpieczną trasą.
Przebudowa trasy kórnickiej to ostatnia odsłona większego projektu usprawniającego komunikację publiczną na Ratajach. Obejmował on zakończoną przebudowę od os. Lecha do ronda Żegrze oraz budowę nowej od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej. Przebudowę torowiska w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wykonano w latach 2018-2019. W kolejnym roku (2020) otwarto trasę od ronda Żegrze do nowo zbudowanej pętli tramwajowo-autobusowej Unii Lubelskiej, a w latach 2021-2022 kompleksowo zmodernizowano rondo Rataje. Z oczywistych względów w tym samym czasie nie można było wówczas remontować trasy Kórnickiej. Konieczne było bowiem umożliwienie dojazdu tramwajów do zajezdni na Franowie oraz zapewnienie komunikacji mieszkańcom szeroko pojmowanego obszaru Rataj.
Na odcinku od ulicy Jana Pawła II do osiedla Lecha wymienione zostanie bardzo mocno wyeksploatowane torowisko oraz sieć trakcyjna. Przebudowane zostaną istniejące przystanki Kórnicka (za ul. Jana Pawła II, przy centrum handlowym) i Os. Tysiąclecia. Z kolei obecne perony przystanku Polanka czeka rozbiórka. W zamian powstaną dwa nowe: Polanka – bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina – w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zmienią się również trasy rowerowe i ciągi piesze w rejonie inwestycji, m.in. zostaną dostosowane do nowych peronów przystankowych, schodów i pochylni.
W ramach inwestycji zdemontowane i wybudowane na nowo zostanie torowisko, a także sieć trakcyjna i cała infrastruktura towarzysząca. Zużyte elementy zostaną zastąpione nowymi o odpowiednich parametrach technicznych, co poprawi trwałość, stabilność i bezpieczeństwo trasy. Równocześnie ograniczona zostanie emisja drgań i hałasu wynikających z przejazdu tramwajów, co poprawi komfort okolicznych mieszkańców.
Prace drogowe będą dotyczyły fragmentu tzw. ringu Łacina. Przewidziana jest budowa przedłużenia ul. Pleszewskiej o długości ponad 200 metrów, na odcinku od skrzyżowania z ul. Zygmunta Warczygłowy do skrzyżowania ulic Kaliska i Polanka z możliwością przejazdu przez torowisko. Będzie to jednojezdniowa ulica z chodnikiem po obu stronach i drogą rowerową po stronie wschodniej. Po przebudowie przejazd przez torowisko tramwajowe w ciągu ul. Milczańskiej nie będzie dostępny dla samochodów, przewiduje się tam budowę wyłącznie przejścia i przejazdu dla pieszych i rowerzystów. Zamknięcie przejazdu dla samochodów nastąpi zgodnie z zapisami planu miejscowego, istotne są tu kwestie bezpieczeństwa. W planach jest również budowa ciągu pieszego i rowerowego po południowej stronie torowiska do ul. Piaśnickiej i Inflanckiej.
W zakres zadania wchodzi budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu. Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca zrealizuje również budowę utwardzonego dojazdu dla służb technicznych zmierzających do stacji prostownikowej Rataje. Wykonawca inwestycji zajmie się również zielenią. Posadzonych zostanie 250 drzew w rejonie przebudowanej trasy. Dzięki nowym nasadzeniom zwiększy się o ok. 1/3 liczba krzewów wzdłuż torowiska. Konieczne będzie także usunięcie drzew kolidujących z planowaną rozbudową chodnika, drogi rowerowej i trasy tramwajowej. Do przesadzenia udało się zakwalifikować 14 młodych drzew.
Zmiany w transporcie publicznym
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 17 października br. będą dotyczyły linii numer 5 i 18. „Piątka” z ronda Rataje będzie kursować ulicami Zamenhofa i Hetmańską do Unii Lubelskiej, z kolei „osiemnastka” od przystanku Piaśnicka Rynek pojedzie przez Chartowo, Żegrze, Hetmańską i Zamenhofa do ronda Rataje, a następnie stałą trasą przez Królowej Jadwigi, most Dworcowy, Kaponierę i Dąbrowskiego na Ogrody. Linia 17 będzie zawieszona.
– Komunikację zastępczą zapewnią linie autobusowe 154 i 190, które zostaną poprowadzone ulicami Anny Jantar i Brneńską, a następnie przez Milczańską i Inflancką na Chartowo i Żegrze. Relację Dworzec Rataje – os. Czecha dodatkowo wzmocni wydłużona linia nr 190. Będą z niej mogli skorzystać między innymi studenci z Rataj, chcący dojechać na Kampus UAM Morasko. Warto także pamiętać o możliwości przejazdu pomiędzy os. Czecha a Dworcem Rataje autobusami numer 152, 162, 166, 181 i 196 kursującymi ulicą Piłsudskiego oraz kursującymi ulicą Baraniaka do Śródki liniami numer 157 i 184. Ponadto, w celu wzmocnienia komunikacji autobusowej wzdłuż ulicy Krzywoustego (obsługa południowej części Polanki i os. Lecha) podmiejskie linie nr 511 i 512 skierowane zostaną ulicą Krzywoustego do Dworca Rataje. Do pętli Franowo kursować będzie bez zmian autobus nr 425 – podaje ZTM w Poznaniu.
Więcej informacji o organizacji komunikacji miejskiej od 17 października, w tym szczegółowy opis tras znajdziecie Państwo na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.