Linie turystyczne
W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Wyjątkowy gość w MPK Poznań

31.05.2024

Dzięki współpracy MPK Poznań i MPK S.A. w Krakowie w sezonie 2024 po Poznaniu będzie kursował unikalny wagon typu K. Poznań tymczasem udostępni niezwykle popularny u nas wagon 102Na czyli „Księżniczkę” Premierowy wyjazd wagonu z Krakowa – w najbliższą sobotę na linii H. Zapraszamy!

– To efekt rozpoczętej dwa lata temu współpracy krakowskiego przewoźnika i MPK w Poznaniu. Spółki zdecydowały wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. W ubiegłym roku po Krakowie kursował poznański „sanocki” wagon ND o numerze taborowym 436, natomiast do Poznania przyjechał skład unikalnych wagonów KSW. W tym roku do Krakowa pojechał wagon 102Na czyli „Księżniczka”, a my będziemy mogli wozić pasażerów wagonem Typu K. Premierowy kurs odbędzie się już w najbliższy weekend – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Trasa linii H: RATAJCZAKA (przystanek na ul. Ratajczaka przy Bibliotece Uniwersyteckiej)– 27 grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Roosevelta – most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Al. Marcinkowskiego – 27 GRUDNIA. (brak przystanków pośrednich na trasie).

Odjazdy z przystanku Ratajczaka: 12.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00, 17.30.

Historia wagonów Typu K sięga 1938 roku, kiedy to dla warszawskich tramwajów zamówiono 60 nowoczesnych wagonów, które według nomenklatury tramwajów warszawskich otrzymały oznaczenie „K”. Duże, niemal dwunastometrowe wagony wyposażono w równie duże, podwójne drzwi ułatwiające wymianę pasażerów. Wnętrze odpowiadało ówcześnie obowiązującym trendom estetycznym –  zrezygnowano z mosiądzu i zastosowano materiały pokryte chromem lub aluminium. Białe elementy na tle ciemno-czerwonego wnętrza i tapetowanych w podobnym kolorze ścian  rozświetlały wnętrze. Zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami wszystkie okna przedziału pasażerskiego wyposażono w żaluzje na wypadek zaciemnienia w przypadku wybuchu wojny.

Zamówienie podzielono pomiędzy dwie fabryki: 20 sztuk w Danziger Wagonfabrik AG w Gdańsku (skąd pochodziła cała dokumentacja wagonu), 40 sztuk konsorcjum Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura SA w Chorzowie.

Przed wrześniem 1939 roku, czyli przed wybuchem wojny, żaden wagon nie został dostarczony do zamawiającego. Przygotowane do wysyłki tramwaje oraz będące w trakcie budowy wagony, mimo zapłaty przez Warszawę,  skierowano do Berlina. Wagony, z braku dostępu materiałów,  produkowano do wiosny 1941 roku. Po zakończeniu wojny w 1945 roku rewindykowano 51 wagonów ocalałych z pożogi Berlina. Część będącą w dobrym stanie, po ponownym przekuciu rozstawu skierowano do ruchu, pozostałe przekazano do remontu w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i wytwórcy – Huty Królewskiej w Chorzowie. Tramwaje, z uwagi na wojenny okres eksploatacji nazywane „berlinkami” oznaczono numerami od 401 wzwyż. Eksploatowano je do lat siedemdziesiątych w ruchu liniowym, a następnie sporą część przebudowano na pojazdy techniczne.

Wagon K nr 437 (w Berlinie oznaczony jako TF 3940) wyprodukowany został w 1941 roku, a  użytkowany był do 1969 roku do ruchu pasażerskiego. Przez kolejne trzy dekady wykorzystywany był jako pług. We wrześniu 2017 zakupiony został przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, które zdecydowało się na sprowadzenie wagonu i powiększenie kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej. Powodem takiego przedsięwzięcia jest miejsce w polskiej historii tego typu pojazdu. Kolorystyka wagonu odpowiada malowaniu jakie wagony otrzymałby po dostarczeniu zamówienia w 1939 roku.

Do Krakowa wyjechał natomiast będący własnością MPK Poznań  niezwykle popularny u nas wagon 102Na „Księżniczka” – ostatni w Poznaniu wagon typu 102Na. W latach 1970-1973 Poznań otrzymał 65 takich wagonów. Jeździły one na liniach w latach 1970-2013. Przegubowiec 71 został wyprodukowany w chorzowskim Konstalu w końcu 1972 roku, od 2013 r. jest wagonem historycznym.

 


Pozostałe aktualności


68. rocznica wydarzeń Poznańskiego Czerwca 1956

28.06.2024
Harcerki przy pomniku przy bramie zajezdni Gajowa
W tym roku mija 68. rocznica wydarzeń Poznańskiego Czerwca 1956. To czas, gdy składamy hołd bohaterom tamtych dni: dziś przedstawiciele MPK Poznań złożyli wiązanki kwiatów pod bramą dawnej zajezdni...

Linie turystyczne: w sobotę wieczorne wycieczki autobusami linii 200, a w niedziel...

27.06.2024
Napis Ikarus na czerwonym tle, w oddali niewyraźny czerwony autobus
Nie macie pomysłu na weekend? Zapraszamy na linie turystyczne! Oprócz linii 0, 20, 100 i 102 uruchomione zostaną: nocna linia autobusowa 200 oraz linia H, na którą wyjedzie wagon silnikowy Bergisch...

Stacja wodorowa dostępna dla wszystkich. Mogą na niej tankować nie tylko autobusy ...

27.06.2024
Autobus przy stanowisku tankowania wodoru
Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Już teraz korzysta z niej m.i...