W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.

Powered by jakdojade.pl

Wyjątkowy gość w MPK Poznań

31.05.2024

Dzięki współpracy MPK Poznań i MPK S.A. w Krakowie w sezonie 2024 po Poznaniu będzie kursował unikalny wagon typu K. Poznań tymczasem udostępni niezwykle popularny u nas wagon 102Na czyli „Księżniczkę” Premierowy wyjazd wagonu z Krakowa – w najbliższą sobotę na linii H. Zapraszamy!

– To efekt rozpoczętej dwa lata temu współpracy krakowskiego przewoźnika i MPK w Poznaniu. Spółki zdecydowały wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. W ubiegłym roku po Krakowie kursował poznański „sanocki” wagon ND o numerze taborowym 436, natomiast do Poznania przyjechał skład unikalnych wagonów KSW. W tym roku do Krakowa pojechał wagon 102Na czyli „Księżniczka”, a my będziemy mogli wozić pasażerów wagonem Typu K. Premierowy kurs odbędzie się już w najbliższy weekend – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Trasa linii H: RATAJCZAKA (przystanek na ul. Ratajczaka przy Bibliotece Uniwersyteckiej)– 27 grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Roosevelta – most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Al. Marcinkowskiego – 27 GRUDNIA. (brak przystanków pośrednich na trasie).

Odjazdy z przystanku Ratajczaka: 12.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00, 17.30.

Historia wagonów Typu K sięga 1938 roku, kiedy to dla warszawskich tramwajów zamówiono 60 nowoczesnych wagonów, które według nomenklatury tramwajów warszawskich otrzymały oznaczenie „K”. Duże, niemal dwunastometrowe wagony wyposażono w równie duże, podwójne drzwi ułatwiające wymianę pasażerów. Wnętrze odpowiadało ówcześnie obowiązującym trendom estetycznym –  zrezygnowano z mosiądzu i zastosowano materiały pokryte chromem lub aluminium. Białe elementy na tle ciemno-czerwonego wnętrza i tapetowanych w podobnym kolorze ścian  rozświetlały wnętrze. Zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami wszystkie okna przedziału pasażerskiego wyposażono w żaluzje na wypadek zaciemnienia w przypadku wybuchu wojny.

Zamówienie podzielono pomiędzy dwie fabryki: 20 sztuk w Danziger Wagonfabrik AG w Gdańsku (skąd pochodziła cała dokumentacja wagonu), 40 sztuk konsorcjum Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura SA w Chorzowie.

Przed wrześniem 1939 roku, czyli przed wybuchem wojny, żaden wagon nie został dostarczony do zamawiającego. Przygotowane do wysyłki tramwaje oraz będące w trakcie budowy wagony, mimo zapłaty przez Warszawę,  skierowano do Berlina. Wagony, z braku dostępu materiałów,  produkowano do wiosny 1941 roku. Po zakończeniu wojny w 1945 roku rewindykowano 51 wagonów ocalałych z pożogi Berlina. Część będącą w dobrym stanie, po ponownym przekuciu rozstawu skierowano do ruchu, pozostałe przekazano do remontu w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i wytwórcy – Huty Królewskiej w Chorzowie. Tramwaje, z uwagi na wojenny okres eksploatacji nazywane „berlinkami” oznaczono numerami od 401 wzwyż. Eksploatowano je do lat siedemdziesiątych w ruchu liniowym, a następnie sporą część przebudowano na pojazdy techniczne.

Wagon K nr 437 (w Berlinie oznaczony jako TF 3940) wyprodukowany został w 1941 roku, a  użytkowany był do 1969 roku do ruchu pasażerskiego. Przez kolejne trzy dekady wykorzystywany był jako pług. We wrześniu 2017 zakupiony został przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, które zdecydowało się na sprowadzenie wagonu i powiększenie kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej. Powodem takiego przedsięwzięcia jest miejsce w polskiej historii tego typu pojazdu. Kolorystyka wagonu odpowiada malowaniu jakie wagony otrzymałby po dostarczeniu zamówienia w 1939 roku.

Do Krakowa wyjechał natomiast będący własnością MPK Poznań  niezwykle popularny u nas wagon 102Na „Księżniczka” – ostatni w Poznaniu wagon typu 102Na. W latach 1970-1973 Poznań otrzymał 65 takich wagonów. Jeździły one na liniach w latach 1970-2013. Przegubowiec 71 został wyprodukowany w chorzowskim Konstalu w końcu 1972 roku, od 2013 r. jest wagonem historycznym.

 

Pozostałe aktualności


Dbamy o dobry stan torowisk – plan remontów w 2025 roku

12.03.2025
Plansza z napisem Remonty torowo-sieciowe 2025
Ponad 25 milionów złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Plan remontowy 2025 obejmuje prace na Sołaczu, w centrum, na Wildzie i Dębcu. Pierwsze r...

Od 15 marca br. nastąpi zmiana organizacji ruchu na Al. Solidarności

11.03.2025
Odnowiony fragment torowiska na Al. Solidarności
W związku z postępem prac na Al. Solidarności w najbliższą sobotę (15 marca br.) nastąpi zmiana organizacji ruchu w rejonie remontowanego przejazdu tramwajowego. Remont zużytego torowiska na prz...

W czwartek zostanie otwarte dla ruchu kołowego skrzyżowanie al. Wielkopolskiej i u...

10.03.2025
Autobus za tramwaj linii T9
Kończy się naprawa przejazdu tramwajowego w ulicy Nad Wierzbakiem. Oznacza to, że od czwartku (13 marca br.) przejazd w tym miejscu odbywał się będzie bez utrudnień. Trwa remont torowiska wzdłuż...