Tramwaje wrócą na trasę PST 13 maja!
Remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju dobiega końca. Tramwaje wrócą na PST już 13 maja, czyli ponad pół miesiąca wcześniej niż zakładano. To znakomita wiadomość dla pasażerów, którzy już za około trzy tygodnie będą mogli ponownie korzystać z wygodnej i szybkiej komunikacji.
– 13 maja wrócą tramwaje na niezwykle istotną dla północnej części miasta trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. To moment wyczekiwany przez 80 tysięcy mieszkańców, którzy codziennie podróżują Pestką. Im wszystkim bardzo dziękuję za cierpliwość i wyrozumiałość, a wykonawcy, firmie NDI za sprawną pracę i oddanie trasy poznaniakom szybciej niż to było planowane – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Jest to kolejna inwestycja komunikacyjna, którą udostępniamy poznaniakom i poznaniankom w tym miesiącu. Na początku kwietnia otwarta została dla tramwajów trasa przez ul. Towarową i most Uniwersytecki. W najbliższym czasie będą oddawane kolejne przebudowywane trasy, które znacząco poprawią komunikację w Poznaniu, w tym przejazd przez ul. Fredry i Mielżyńskiego oraz Święty Marcin do Al. Marcinkowskiego.
W sobotę, 13 maja na całej trasie PST znów będą kursować tramwaje. Po 9 miesiącach i 13 dniach od rozpoczęcia generalnego remontu, pasażerowie będą mogli korzystać z całkowicie nowej, wygodnej, bezpiecznej i szybkiej trasy.
– Cieszymy się, że przed terminem oddamy do użytkowania tak ważną dla mieszkańców Poznania inwestycję. Spora część naszej załogi to poznanianki i poznaniacy, tym bardziej miło nam było pracować przy remoncie trasy PST – mówi Cezary Chruściński, prezes zarządu NDI Energy, generalnego wykonawcy prac. – Za nami zasadnicze roboty torowe: montaż szyn i podkładów. Pomiędzy przystankami Słowiańska i Lechicka tory są już wyregulowane i wyprofilowane. W przyszłym tygodniu kończymy podbijanie i regulację torów od Lechickiej do Szymanowskiego. W trakcie przebudowy zdecydowaliśmy się na użycie zgarniarki tłucznia, a także wagonów kolejowych do balastowania, co umożliwiło nam szybsze wykonanie części prac.
Remont trasy PST po 25 latach intensywnego użytkowania był konieczny. Prace – z uwagi na dofinansowanie – podzielono na dwa odcinki: roboty od ul. Roosevelta do przystanku Słowiańska zrealizowała firma PORR SA, natomiast od Słowiańskiej do Szymanowskiego (remont tego odcinka uzyskał wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład w kwocie 25,5 mln zł) konsorcjum NDI Energy sp. z o. o. oraz NDI SA.
Nowa trasa to nie tylko wyższy komfort i bezpieczeństwo. Po zakończeniu prac Poznański Szybki Tramwaj znów będzie… szybki. Pestką na wybranych odcinkach będzie można bezpiecznie podróżować z prędkością nawet 70 kilometrów na godzinę, czyli taką, jaka była zakładana pierwotnie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii ograniczony zostanie również hałas.
Część wyremontowanej trasy PST pomiędzy mostem Teatralnym a przystankiem Słowiańska została udostępniona wcześniej niż zakładano, czyli już 24 grudnia 2022 roku. Od tego czasu znów tramwaje kursują między centrum miasta a przystankiem Słowiańska. Od 13 maja pojadą całą trasą do pętli na os. Sobieskiego.
Wkrótce zostaną przedstawione szczegóły dotyczące linii, które wrócą na PST i przygotowywanego nowego układu komunikacyjnego obowiązującego od 13 maja.
Choć tramwaje wrócą na PST już 13 maja, nie oznacza to całkowitego zakończenia prac. W związku z dążeniem do jak najszybszego oddania do eksploatacji tej newralgicznej dla mieszkańców trasy, po wznowieniu ruchu tramwajowego zaplanowano jeszcze roboty okołotorowe, wykończeniowe i porządkowe. Powinny się one zakończyć w czerwcu.
Więcej informacji: Pestka wraca 13 maja