Tramwaje testują trasę kórnicką, w grudniu pojadą też przez centrum
Na gruntownie przebudowaną trasę kórnicką wjechały pierwsze tramwaje oraz pojazdy techniczne MPK Poznań – we wtorek, 28 listopada br., przeprowadzane były testy nowej infrastruktury.
Wkrótce pasażerowie będą mogli korzystać nie tylko z trasy od ul. Jana Pawła II w stronę Franowa, ale także z tych w centrum miasta. Wcześniej jednak konieczne będą zmiany w kursowaniu tramwajów, by przygotować układ komunikacyjny do wznowienia docelowego ruchu – informuje Miasto Poznań.
– Zbliżamy się do otwarcia dla pasażerów wszystkich tras w naszym mieście. Widok tramwajów na trasie kórnickiej oznacza, że niedługo mieszkańcy będą mogli dojechać wygodnie do swoich domów. Przygotowujemy się też do pełnego wznowienia ruchu tramwajowego w centrum, czyli przez pl. Wolności i ul. 27 Grudnia, a także przez ul. Gwarną. Zrobimy wszystko, by do świąt pasażerowie mogli wsiąść do tramwajów jadących zarówno trasą kórnicką, jak i przez centrum – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
28 listopada na przebudowanym torowisku między ul. Jana Pawła II a os. Lecha przejechały różne modele tramwajów z taboru poznańskiego MPK. Testy techniczne to standardowa procedura, która pozwala sprawdzić nową infrastrukturę przed wznowieniem ruchu z pasażerami na pokładzie.
– W grudniu podobne próby zostaną również przeprowadzone na trasach tramwajowych w centrum. Tak jak zapowiadaliśmy, głównym celem wykonawcy Programu Centrum jest osiągnięcie do końca bieżącego roku gotowości do wznowienia ruchu tramwajowego przez pl. Wolności, ul. 27 Grudnia i Gwarną. Aby było to możliwe, konieczne jest wyłączenie napięcia w trakcji w centrum na czas podłączania nowej do całej sieci – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Prace przygotowawcze do podłączenia sieci trakcyjnej z tras przebudowywanych w ramach Programu Centrum rozpoczną się w najbliższy weekend. Od 4 grudnia sieć będzie rozwieszana i podłączana nad torowiskami wzdłuż pl. Wolności, ul. 27 Grudnia, Ratajczaka i Gwarnej. Przyłączenie nowych sieci do tych już działających nie może odbyć się przy kursujących tramwajach. W związku z tym konieczne jest wyłączenie napięcia. Oznacza to, że w czasie prac tramwaje w centrum pokierowane zostaną objazdami. Nie będą mogły dojechać ulicą Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego, podobnie nieprzejezdny będzie też węzeł przy Okrąglaku. Z tego względu konieczne są czasowe zmiany w centrum.
Aby ułatwić dojazd do centrum, powstaną dwie nakładki na tory. Jedna na ul. por. Janiny Lewandowskiej, by możliwy był dojazd w rejon pl. Wiosny Ludów. Druga nakładka tymczasowa planowana jest na ul. 23 Lutego. Dzięki niej tramwaje od strony Śródki będą mogły dojeżdżać do placu Cyryla Ratajskiego (podobnie jak podczas przebudowy torowiska w ul. Mielżyńskiego i Fredry). Ponadto wagony pokierowane zostaną także ul. Towarową.
Szczegółowe informacje o kursowaniu komunikacji w związku podłączaniem sieci trakcyjnej – na stronie ZTM w Poznaniu.
Po podłączeniu sieci trakcyjnej w centrum, przeprowadzone zostaną niezbędne pomiary, odbiory techniczne torowisk i testy tramwajowe. Miasto dokłada starań, by do świąt Bożego Narodzenia wznowiony został ruch tramwajowy przez plac budowy w centrum oraz na zmodernizowanej trasie kórnickiej.
Po wtorkowych testach tramwajowych trasa między ul. Jana Pawła II a os. Lecha będzie przechodziła procedurę odbiorową.
Przebudowa była konieczna z uwagi na bardzo zły stan infrastruktury. Przed inwestycją tramwaje kursowały tu z ograniczeniami prędkości ze względu na bezpieczeństwo pasażerów. Oprócz nowego torowiska i sieci trakcyjnej w zakres inwestycji wchodzi także modernizacja przystanków i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek Polanka zostanie zastąpiony przez dwa nowe: Polanka – bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina – w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Wzdłuż torów powstają wygodnie chodniki i droga rowerowa. Do dyspozycji mieszkańców jest już także nowy odcinek tzw. ringu Łacina (przedłużenie ul. Pleszewskiej). Do zadań wykonawcy należała również budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu, a także budowa utwardzonego dojazdu dla służb technicznych do stacji prostownikowej Rataje.