Tramwaj Combino jak nowy. Pierwszy wagon po naprawie głównej wyjeżdża na poznańskie torowiska
Na poznańskie torowiska powraca tramwaj Siemens Combino – pierwszy, który przeszedł naprawę główną. W toku prac odtworzono jego walory i kondycję techniczną do stanu jak w tramwaju nowym, dzięki czemu przez kolejne lata będzie mógł służyć pasażerom. Prace przy kolejnych tramwajach Siemens Combino będą prowadzone sukcesywnie – na jednym z nich zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne.
MPK Poznań posiada 14 tramwajów Siemens Combino, które od 2003 roku przewożą pasażerów. Po latach użytkowania pojazdy wymagają naprawy głównej, czyli przeglądu elementów konstrukcji oraz wszystkich zamontowanych urządzeń, podzespołów, instalacji i wyposażenia oraz – w razie konieczności – ich naprawy, modernizacji bądź wymiany. Prace już trwają: zgodnie z wynikiem postępowania przetargowego, przeprowadza je firma Saatz.
Pierwszy z tramwajów Combino (numer boczny 503) przeszedł już konieczne naprawy i rozszerzone badanie techniczne – właśnie zakończyły się odbiory, potwierdzające, że można nim przewozić pasażerów. Wagon przeszedł kompleksowy przegląd, w wyniku którego wymieniono bądź odnowiono poszczególne elementy, w tym układy elektryczne, sterowania i napędowe.
Jednocześnie pojazd zyskał oświetlenie LED oraz nową powłokę lakierniczą – na tramwaju nadal dominujący jest kolor zielony, ciągle występują elementy żółte, ale więcej jest czerni. System informacji pasażerskiej wzbogacony został o dodatkowe wyświetlacze z numerem linii po bokach pojazdu oraz dodatkowe monitory informacyjne.
Wewnątrz m.in. wymieniono wykładzinę podłogową, odnowiono fotele pasażerskie, panele ścienne i poręcze, które – poza tymi znajdującymi się przy drzwiach – są teraz szare. Wymienione zostały wszystkie przyciski, z których korzystają pasażerowie m.in. do otwierania drzwi. Zamontowano uchwyt i pasy do mocowania przewożonych rowerów.
Odnowiona została też kabina motorniczego – wymieniony został fotel motorniczego, a pulpit został zregenerowany i wyposażony w nową aparaturę sterującą. Dodane zostały nowe ekrany komputera pokładowego oraz wymieniony został sterownik systemu informacji pasażerskiej (SIP), PEKA i ITS (inteligentnego sterowania ruchem). Dotychczasowy rejestrator zdarzeń (czarna skrzynka) wymieniono na urządzenie nowszej generacji.
Prace przy kolejnych tramwajach Siemens Combino będą prowadzone sukcesywnie – obecnie wykonawcy przekazano dwa kolejne wagony, a następny jest przygotowywany do przekazania. Na jednym z pojazdów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne – pozyskana dzięki nim energia wspomagać będzie zasilanie systemów pokładowych zasilanych instalacji 24 V. To jednak rozwiązanie testowe, którego realizacji podjęły się (bez dodatkowych kosztów po stronie MPK Poznań) firmy Enika oraz Saatz.
Wszystkie Tramwaje Siemens Combino z poznańskiej floty mają przejść naprawy główne do końca 2024 roku. Działania te przyczyniają się do zwiększania niezawodności taboru oraz poprawy komfortu podróżowania i pozwolą na dalszą eksploatację przez kolejne lata.