Regulamin przewozów Kolejką Parkową Maltanka
Regulamin Przewozów Kolejką Parkową Maltanka
- 1. Niniejszy Regulamin przewozów Kolejką Parkową MALTANKA (dalej: „Regulamin”), określa zasady korzystania, warunki, zakres praw i odpowiedzialności osób korzystających z Kolejki Parkowej MALTANKA (dalej: „Kolejki”) oraz na terenie i w obiektach z nią związanych.
- W przypadku uzasadnionym przepisami prawa, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. (dalej: „MPK POZNAŃ Sp. z o.o.) może wprowadzić przejściowe, szczególne zasady i warunki w zakresie wskazanym w pkt I.1, które mają pierwszeństwo stosowania przed postanowieniami zawartymi w Regulaminie.
- Kolejka przewozi osoby i rzeczy po trasie: stacja „Maltanka” – stacja „Zwierzyniec” oraz stacja „Zwierzyniec” – stacja „Maltanka”.
- Kolejka kursuje sezonowo, przy czym czas trwania sezonu w każdym roku ustala się indywidualnie, z uwzględnieniem warunków atmosferycznych.
- Przewóz odbywa się odpowiednio przystosowanym taborem, wg rozkładów jazdy podanych do wiadomości publicznej. Aktualny rozkład znajduje się na stronie internetowej https://www.mpk.poznan.pl/turystyka/Maltanka, a także na tablicach znajdujących się na stacjach „Maltanka” i „Zwierzyniec”.
- Umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu na przejazd (nie dotyczy przejazdów zamkniętych, które wykonuje się w oparciu o indywidualne ustalenia). Zawarcie umowy następuje również przez samo zajęcie miejsca w pojeździe.
- W bilecie na przejazd określa się wysokość należności za przejazd oraz dane potrzebne do ustalenia zakresu uprawnień podróżnego.
- MPK POZNAŃ Sp. z o.o. zastrzega sobie, iż w przypadku skrajnie niesprzyjającej pogody (np. burzy lub ulewnego deszczu), utrudnień komunikacyjnych występujących na szlaku Kolejki – może nastąpić zmiana rozkładu jazdy na dany dzień.
- Pasażer ma prawo do przejazdu Kolejką w sposób gwarantujący jego bezpieczeństwo.
- Pasażer jest zobowiązany do przestrzegania przepisów porządkowych obowiązujących w transporcie i posiadania ważnego biletu na przejazd.
- Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie mogą być niedopuszczone do przejazdu lub usunięte z Kolejki.
- Osoby uciążliwe dla podróżnych lub odmawiające zapłacenia należności za przewóz mogą być usunięte z Kolejki, chyba że naruszałoby to zasady współżycia społecznego.
- Osoby korzystające z usług Kolejki oraz osoby przebywające na terenie i w obiektach z nią związanych, powinny zachowywać należytą ostrożność oraz stosować się do poleceń przekazywanych przez Dyżurnego Ruchu lub Kierownika pociągu i postępować w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu oraz zdrowiu i życiu.
- Na terenie i obiektach obsługujących Kolejkę zabrania się wstępu w obszary i w miejsca do tego nie wyznaczone.
- Zabrania się przekraczania torowiska Kolejki w miejscach do tego nie wyznaczonych.
- Zabrania się przekraczania białej linii biegnącej wzdłuż krawędzi peronowej oraz zbliżania się do toru w czasie jazdy pociągu.
- Zabrania się dotykania i manipulowania urządzeniami elektrycznymi i mechanicznymi służącymi do obsługi Kolejki.
- Zabrania się przebywania w Kolejce w stanie po użyciu alkoholu, środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji lub środka.
- Zabrania się wnoszenia i spożywania w Kolejce oraz na terenie i w obiektach z nią związanych – alkoholu, środków odurzających lub innych podobnie działających substancji.
- W Kolejce oraz na terenie i obiektach z nią związanych zabrania się palenia tytoniu.
- Zabrania się zanieczyszczania Kolejki oraz terenu i obiektów z nią związanych.
- Na terenie i w obiektach związanych z Kolejką zabrania się handlu, prowadzenia usług oraz działalności reklamowej bez zgody MPK POZNAŃ Sp. z o.o.
- Wsiadanie do pojazdów i wysiadanie z nich dozwolone jest wyłącznie na odpowiednio oznaczonych przystankach i po całkowitym zatrzymaniu się Kolejki. W sytuacjach awaryjnych możliwe jest wysiadanie poza przystankami, zgodnie z poleceniami wydawanymi przez Dyżurnego Ruchu lub Kierownika pociągu – w sposób niezagrażający bezpieczeństwu oraz zdrowiu i życiu.
- Zabrania się wsiadania i wysiadania z pociągu po sygnale odjazdu.
- Zabrania się otwierania drzwi i wychylania się poza burty wagonów w czasie ruchu Kolejki.
- Zabrania się przebywania osób nieupoważnionych w kabinie prowadzącego Kolejkę.
- Rzeczy przewożone przez podróżnych nie mogą:
- zagrażać bezpieczeństwu i porządkowi w pojeździe;
- stwarzać możliwości wyrządzenia szkody.
- W Kolejce nie wolno przewozić hulajnóg, rowerów i rowerków dziecięcych.
- Psy przewożone Kolejką muszą mieć założony kaganiec i być trzymane na smyczy (nie dotyczy małych psów trzymanych na rękach).
- Taryfa na przewóz jest określona Uchwałą Zarządu MPK POZNAŃ Sp. z o.o. i znajduje się na stronie internetowej https://www.mpk.poznan.pl/turystyka/Maltanka, a także jest wywie-szona w miejscach ogólnie dostępnych pomieszczeń stacyjnych Kolejki.
- Taryfa obejmuje bilety normalne, ulgowe, wycieczkowe, rodzinne oraz weekendowo-świąteczne.
- Bilety na przejazd nabywa się w kasach biletowych na stacjach „Maltanka” i „Zwierzyniec” lub, jeśli kasa jest nieczynna, bezpośrednio u Dyżurnego Ruchu. Bilety wycieczkowe sprzedawane są tylko w kasach biletowych.
- Faktury VAT, do kwoty określonej w odrębnych przepisach, są wystawiane wyłącznie w formie paragonu z numerem NIP.
- W razie przerwy w ruchu pasażerom przysługuje zwrot należności za cały przerwany przejazd, o ile przerwa w ruchu wynika z przyczyn leżących po stronie MPK POZNAŃ Sp. z o.o.
- Wnioski o zwrot należności za przerwany przejazd należy składać w trybie opisanym w rozdziale IX.
- Uprawnionymi do przejazdów ulgowych są dzieci do lat 16. Dzieci w wieku szkolnym winny posiadać ważną legitymację szkolną lub inny dokument potwierdzający wiek dziecka.
- Zorganizowane grupy dzieci lub młodzieży do lat 16 wraz z przewodnikiem (grupa minimum 10 osób) uprawnione są do korzystania z biletów wycieczkowych.
- Bilet rodzinny przysługuje rodzinom do 5 osób, w tym dwóm powyżej 16 roku życia.
- Na przejazd Kolejką obowiązują wyłącznie bilety wykupione w miejscach określonych w pkt IV. 3 Regulaminu.
- Bilety wydawane są w formie paragonu wydrukowanego z kasy fiskalnej.
- Odstępowanie skasowanego biletu innemu pasażerowi jest zabronione.
- Bilet jest ważny w dniu zakupu.
- Punkty 1 do 4 nie dotyczą przejazdów zamkniętych realizowanych na zamówienie.
- Do kontroli biletów upoważnieni są umundurowani pracownicy Kolejki, posiadający identyfikatory ze zdjęciem.
- Kontroler ma prawo do dokonania szczegółowych oględzin biletu i dokumentu upoważniającego pasażera do ulgowych przejazdów, a także dokumentu tożsamości.
- W razie odmowy okazania dokumentu tożsamości przez pasażera, kontroler ma prawo podjąć działania zmierzające do ustalenia tożsamości pasażera.
- Kontrolerowi wolno zatrzymać bilety, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że zostały podrobione lub przerobione.
- Zatrzymane bilety są pisemnie kwitowane przez kontrolera i przesyłane do prokuratury lub policji.
- Na każde żądanie pasażera kontroler musi umożliwić mu spisanie swojego numeru służbowego oraz poinformować o miejscu i terminach składania reklamacji i zażaleń.
- Kontrolerzy obowiązani są do udzielania pasażerom wszelkich informacji dotyczących taryfy, rodzajów stosowanych biletów, obowiązujących przepisów porządkowych, wysokości opłat dodatkowych oraz przebiegu trasy Kolejki.
- W przypadku stwierdzenia braku ważnego biletu na przejazd lub braku dokumentu uprawniającego do przejazdu ulgowego, pasażer zobowiązany jest do uiszczenia opłaty dodatkowej, której wysokość stanowi 30-krotność ceny biletu normalnego.
- W przypadku konieczności wysyłania upomnień w sprawie uiszczenia opłaty dodatkowej pobierana jest opłata za każde upomnienie – zgodnie z regulacjami wewnętrznymi MPK POZNAŃ Sp. z o.o.
- W sprawach spornych pasażer ma prawo w ciągu 7 dni od wystawienia wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej odwołać się do Zarządu MPK POZNAŃ Sp. z o. o. Podjęta w tym zakresie decyzja Zarządu MPK POZNAŃ Sp. z o.o. jest ostateczna.
- Po upływie 30 dni od wystawienia wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej, jej ściągnięcie odbywa się w trybie sądowego postępowania cywilnego.
- Uiszczenie opłaty dodatkowej na podstawie wręczonego wezwania do zapłaty może nastąpić przelewem na konto MPK POZNAŃ Sp. z o.o. lub poprzez wpłatę gotówkową w kasie Głównej MPK POZNAŃ Sp. z o.o.
- Skargi, zażalenia i wnioski dotyczące rozkładów jazdy, zwrotów należności za przerwy w ruchu oraz zachowania się pracowników Kolejki można składać pisemnie w Biurze Komunikacji Społecznej MPK POZNAŃ Sp. z o.o. ul. Głogowska 131/133, od poniedziałku do piątku, w godz. 700 – 1500 lub drogą elektroniczną na adresy e-mail: obsluga_klienta@mpk.poznan.pl bądź skargi@mpk.poznan.pl.
- Skargi, zażalenia i wnioski wnoszone pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.
- We wszystkich przypadkach nieujętych w Regulaminie, reklamacje będą rozpatrywane indywidualnie, w oparciu o wewnętrzne zasady MPK POZNAŃ Sp. z o.o.
- Przetwarzanie danych osobowych w MPK POZNAŃ Sp. z o. o. odbywa się zgodnie z postanowieniami art. 6 ust. 1 lit. a – c i lit. f Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE z 2016 r. L 119 s.1), dalej RODO.
- Administratorem danych osobowych jest MPK POZNAŃ Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Głogowskiej 131/133, 60-244 Poznań.
- Wszelkich informacji w sprawach związanych z danymi udziela Inspektor Ochrony Danych, e-mail iod@mpk.poznan.pl
- Dane będą przetwarzane w celu realizacji obowiązków i uprawnień pasażera w związku z zawarciem i wykonaniem umowy przewozu, w tym rozpatrzenia skarg oraz reklamacji.
- Podróżny ma prawo do:
- bycia poinformowanym o operacjach przetwarzania danych;
- dostępu do swoich danych osobowych;
- sprostowania/uzupełnienia danych;
- usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych;
- wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania danych;
- wycofania zgody na przetwarzanie danych (skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody);
- przenoszenia danych;
- tego, by nie podlegać profilowaniu.
- MPK POZNAŃ Sp. z o.o. przetwarza dane w celach określonych w pkt 4 przez okres niezbędny dla ich realizacji.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne dla realizacji celów określonych w pkt 4.
- Jeżeli pasażer uzna, że przetwarzanie jego danych przez MPK POZNAŃ Sp. z o.o. narusza przepisy prawa, wówczas może wnieść skargę do organu nadzorczego w zakresie właściwym dla kontroli przetwarzania danych osobowych.
W sprawach nie uregulowanych postanowieniami Regulaminu zastosowanie mają aktualnie obowiązujące przepisy ustawy Prawo przewozowe oraz ustawy o transporcie kolejowym, a także rozporządzenia w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych oraz w pomieszczeniach przeznaczonych do obsługi podróżnych korzystających z transportu kolejowego na dworcach kolejowych.
Do Pobrania: