Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury
Projekt „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury”, o numerze 465/2024/Wn15/OA-tp/D, jest finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
Głównym celem projektu jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza dzięki obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. Wnioskodawca wycofa z użytku 26 autobusów spalinowych, wprowadzając w ich miejsce taką samą liczbę nabytych w ramach projektu nowych autobusów elektrycznych, w tym wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru. Dodatkowo zaplanowano sfinansowanie budowy stacji ładowania oraz instalacji fotowoltaicznej.
Realizacja projektu odbędzie się z uwzględnieniem zasad Do No Significant Harm (DNSH – nie czyń znaczącej szkody).
Datę rozpoczęcia realizacji ustalono na 1 stycznia 2024 roku, zakończenie na 30 czerwca roku 2026.
Uwzględniono następujące wydatki:
- Nabycie 17 nowych autobusów elektrycznych, 18-to metrowych, o wydłużonym zasięgu, wraz ze szkoleniem kierowców i mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów;
- Nabycie 9 nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych, 12-metrowych, wraz ze szkoleniem kierowców i mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów;
- Budowa infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych pojazdów – 9 stacji ładowania autobusów elektrycznych (8 sztuk dwustanowiskowych i 1 sztuka jednostanowiskowa = 17 stanowisk);
- Budowa instalacji odnawialnych źródeł energii pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych autobusów – instalacja fotowoltaiczna zasilająca autobusy elektryczne , 1 sztuka.
Założono osiągnięcie wskaźników rzeczowych, tożsamych z liczbą nabywanych pojazdów oraz infrastruktury oraz wskaźników ekologicznych:
- Zmniejszenie emisji CO2: 2 171,67 Mg/rok
- Ograniczenie emisji tlenków azotu: 11,60 Mg/rok
- Ograniczenie emisji pyłów PM10: 0,24 Mg/rok
- Zmniejszenie zużycia energii końcowej: 7 101 MWh/rok
Wartość dotacji wyniosła: 99 475 000,00 zł
Całkowita wielkość projektu: 127 243 500,00 zł
![Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury](https://www.mpk.poznan.pl/wp-content/uploads/2025/02/Autobus-wodorowy-z-napisem-Jezdze-na-wodor-na-wyswietlaczu-1024x683.jpg)
Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu
Projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu” o numerze POIS.06.01.00-00-0065/19 jest finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
W ramach projektu zakupiono 37 autobusów niskopodłogowych z napędem elektrycznym, 31 sztuk 12-to metrowych oraz 6 sztuk 18-to metrowych. Wybudowano kolejne punkty ładowania autobusów (Górczyn, Sobieskiego, Kacza i Garbary).
Projekt realizowano na terenie Miasta Poznania w terminie do 30 kwietnia 2022 roku.
Główne cele projektu:
-
- dostępność i spójność terytorialna regionu,
- rozwój form przyjaznych dla środowiska,
- zwiększenie konkurencyjności transportu zbiorowego,
- zmniejszenie kosztów obsługi taboru,
- zmniejszenie zanieczyszczeń komunikacyjnych, emisji CO₂ oraz zmniejszenie hałasu.
Wartość dotacji wyniosła: 86 585 669,94 zł
Całkowita wielkość projektu: 125 308 200,18 zł
![Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu](https://www.mpk.poznan.pl/wp-content/uploads/2022/09/solaris_urbino_18_unia.jpg)
Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje
Dzięki udzielonemu dofinansowaniu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. zakupiło 15 autobusów 18 metrowych z napędem elektrycznym. Projekt jest współrealizowany wraz z Miastem Poznań, które w jego ramach wybuduje zintegrowany węzeł przesiadkowy wraz z towarzyszącą infrastrukturą transportową w obrębie Ronda Rataje.
Cel projektu:
Nadrzędnym celem projektu jest poprawa poziomu i jakości życia społeczności lokalnych oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza w Mieście Poznaniu, poprzez przyspieszony rozwój czystych, bezpiecznych, spójnych, funkcjonalnych i efektywnych form transportu publicznego i niezmotoryzowanego transportu indywidualnego
Dofinansowanie:
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 3 „Energia” Działania 3.3. „Wspieranie strategii nikoemisyjnych w tym mobilność miejska” Poddziałania 3.3.3. „Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZiT dla MOF Poznania” Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020
Wartość Projektu: 153 753 113,73 zł
Z czego na MPK Poznań przypada: 55 473 000,00 zł
Wartość dofinansowania: 106 611 085,01 zł
Z czego na MPK Poznań przypada: 38 335 000,00 zł
![Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje](https://www.mpk.poznan.pl/wp-content/uploads/2022/09/elektryki.jpg)
Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego
Dzięki udzielonemu dofinansowaniu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. zakupiło 10 tramwajów dwukierunkowych Moderus Beta oraz 50 tramwajów całkowicie niskopodłogowych Moderus Gamma wraz z pakietem narzędzi i wyposażenia dla tych pojazdów.
Planowane efekty:
• poprawa efektywności transportu publicznego
• poprawa stanu środowiska naturalnego
• poprawa komfortu pasażerów
• zwiększenie bezpieczeństwa podróżowania
Okres realizacji projektu: 29.03.2016 – 31.03.2020
Dofinansowanie: Projekt jest dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014– 2020, Działanie 6.1 – Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Kwota nakładów całkowitych: 450 303 000,00 zł
Dofinansowanie: 50 000 000,00 zł
![](https://www.mpk.poznan.pl/wp-content/uploads/2023/01/logotypy-unijne_NSS-IF_UE-FS-640x85.png)
![Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego](https://www.mpk.poznan.pl/wp-content/uploads/2022/09/moderus-gamma-dworzec-zachodni-01.jpg)
Poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu miejskiego w Poznaniu i gminie Suchy Las
Dzięki udzielonemu dofinansowaniu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o.
- zakupi m.in. 20 tramwajów niskopodłogowych,
- przeprowadzi modernizację układu 6 zwrotnic w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej wraz z wdrożeniem systemu automatycznego zarządzania ich sterowaniem. W ramach projektu uruchomiony zostanie również system wizualny i łączności, który usprawni logistykę tramwajów w trakcie wjazdu na zajezdnię.
- Ponadto, na trasie PST powstanie 19 tablic informacji pasażerskiej oraz 2 na dworcu na os. Sobieskiego. Przystanki trasy PST (Słowiańska, al. Solidarności, Kurpińskiego, Szymanowskiego) wyposażone zostaną w stojaki dla rowerów oraz tablice informacji pasażerskiej.
- Dodatkowo w ramach projektu powstanie ścieżka rowerowa na trasie Biedrusko – Radojewo o długości 1,67 km łącząca istniejącą infrastrukturę rowerową z przystankiem autobusowym w Radojewie obsługiwanym przez transport aglomeracyjny.
Planowane efekty:
- poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu
- poprawa stanu środowiska naturalnego
- poprawa komfortu pasażerów
- zwiększenie bezpieczeństwa podróżowania
Wartość projektu: 96 874 800,00 zł
Dofinansowanie: 67 202 105,00 zł
![Poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu miejskiego w Poznaniu i gminie Suchy Las](https://www.mpk.poznan.pl/wp-content/uploads/2022/09/moderus-beta.jpg)