W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury


Projekt „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury”, o numerze 465/2024/Wn15/OA-tp/D, jest finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).

Głównym celem projektu jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza dzięki obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. Wnioskodawca wycofa z użytku 26 autobusów spalinowych, wprowadzając w ich miejsce taką samą liczbę nabytych w ramach projektu nowych autobusów elektrycznych, w tym wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru. Dodatkowo zaplanowano sfinansowanie budowy stacji ładowania oraz instalacji fotowoltaicznej.

Realizacja projektu odbędzie się z uwzględnieniem zasad Do No Significant Harm (DNSH – nie czyń znaczącej szkody).

Datę rozpoczęcia realizacji ustalono na 1 stycznia 2024 roku, zakończenie na 30 czerwca roku 2026.

Uwzględniono następujące wydatki:

  1. Nabycie 17 nowych autobusów elektrycznych, 18-to metrowych, o wydłużonym zasięgu, wraz ze szkoleniem kierowców i mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów;
  2. Nabycie 9 nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych, 12-metrowych, wraz ze szkoleniem kierowców i mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów;
  3. Budowa infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych pojazdów – 9 stacji ładowania autobusów elektrycznych (8 sztuk dwustanowiskowych i 1 sztuka jednostanowiskowa = 17 stanowisk);
  4. Budowa instalacji odnawialnych źródeł energii pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych autobusów – instalacja fotowoltaiczna zasilająca autobusy elektryczne , 1 sztuka.

Założono osiągnięcie wskaźników rzeczowych, tożsamych z liczbą nabywanych pojazdów oraz infrastruktury oraz wskaźników ekologicznych:

  • Zmniejszenie emisji CO2: 2 171,67 Mg/rok
  • Ograniczenie emisji tlenków azotu: 11,60 Mg/rok
  • Ograniczenie emisji pyłów PM10: 0,24 Mg/rok
  • Zmniejszenie zużycia energii końcowej: 7 101 MWh/rok

Wartość dotacji wyniosła: 99 475 000,00 zł
Całkowita wielkość projektu: 127 243 500,00 zł

Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury

Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu


Projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu” o numerze POIS.06.01.00-00-0065/19 jest finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.

W ramach projektu zakupiono 37 autobusów niskopodłogowych z napędem elektrycznym, 31 sztuk 12-to metrowych oraz 6 sztuk 18-to metrowych. Wybudowano kolejne punkty ładowania autobusów (Górczyn, Sobieskiego, Kacza i Garbary).

Projekt realizowano na terenie Miasta Poznania w terminie do 30 kwietnia 2022 roku.

Główne cele projektu:

    • dostępność i spójność terytorialna regionu,
    • rozwój form przyjaznych dla środowiska,
    • zwiększenie konkurencyjności transportu zbiorowego,
    • zmniejszenie kosztów obsługi taboru,
    • zmniejszenie zanieczyszczeń komunikacyjnych, emisji CO₂ oraz zmniejszenie hałasu.

Wartość dotacji wyniosła: 86 585 669,94 zł
Całkowita wielkość projektu: 125 308 200,18 zł

Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu

Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje


Dzięki udzielonemu dofinansowaniu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. zakupiło 15 autobusów 18 metrowych z napędem elektrycznym. Projekt jest współrealizowany wraz z Miastem Poznań, które w jego ramach wybuduje zintegrowany węzeł przesiadkowy wraz z towarzyszącą infrastrukturą transportową w obrębie Ronda Rataje.

Cel projektu:
Nadrzędnym celem projektu jest poprawa poziomu i jakości życia społeczności lokalnych oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza w Mieście Poznaniu, poprzez przyspieszony rozwój czystych, bezpiecznych, spójnych, funkcjonalnych i efektywnych form transportu publicznego i niezmotoryzowanego transportu indywidualnego

Dofinansowanie:
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 3 „Energia” Działania 3.3. „Wspieranie strategii nikoemisyjnych w tym mobilność miejska” Poddziałania 3.3.3. „Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZiT dla MOF Poznania” Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020

Wartość Projektu: 153 753 113,73 zł
Z czego na MPK Poznań przypada: 55 473 000,00 zł
Wartość dofinansowania: 106 611 085,01 zł
Z czego na MPK Poznań przypada: 38 335 000,00 zł

Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje

Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego


Dzięki udzielonemu dofinansowaniu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. zakupiło 10 tramwajów dwukierunkowych Moderus Beta oraz 50 tramwajów całkowicie niskopodłogowych Moderus Gamma wraz z pakietem narzędzi i wyposażenia dla tych pojazdów.

Planowane efekty:
• poprawa efektywności transportu publicznego
• poprawa stanu środowiska naturalnego
• poprawa komfortu pasażerów
• zwiększenie bezpieczeństwa podróżowania

Okres realizacji projektu: 29.03.2016 – 31.03.2020

Dofinansowanie: Projekt jest dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014– 2020, Działanie 6.1 – Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.

Kwota nakładów całkowitych: 450 303 000,00 zł
Dofinansowanie: 50 000 000,00 zł

Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego

Poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu miejskiego w Poznaniu i gminie Suchy Las


Dzięki udzielonemu dofinansowaniu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o.

  • zakupi m.in. 20 tramwajów niskopodłogowych,
  • przeprowadzi modernizację układu 6 zwrotnic w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej wraz z wdrożeniem systemu automatycznego zarządzania ich sterowaniem. W ramach projektu uruchomiony zostanie również system wizualny i łączności, który usprawni logistykę tramwajów w trakcie wjazdu na zajezdnię.
  • Ponadto, na trasie PST powstanie 19 tablic informacji pasażerskiej oraz 2 na dworcu na os. Sobieskiego. Przystanki trasy PST (Słowiańska, al. Solidarności, Kurpińskiego, Szymanowskiego) wyposażone zostaną w stojaki dla rowerów oraz tablice informacji pasażerskiej.
  • Dodatkowo w ramach projektu powstanie ścieżka rowerowa na trasie Biedrusko – Radojewo o długości 1,67 km łącząca istniejącą infrastrukturę rowerową z przystankiem autobusowym w Radojewie obsługiwanym przez transport aglomeracyjny.

Planowane efekty:

  • poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu
  • poprawa stanu środowiska naturalnego
  • poprawa komfortu pasażerów
  • zwiększenie bezpieczeństwa podróżowania

Wartość projektu: 96 874 800,00 zł
Dofinansowanie: 67 202 105,00 zł

Poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu miejskiego w Poznaniu i gminie Suchy Las