W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Zakup autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen


MPK Poznań – dzięki przyznaniu dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny finansowanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – zamierza kupić łącznie 25 autobusów napędzanych wodorem. Umowa podstawowa dotyczy 15 pojazdów, 10 kolejnych zostanie zakupionych w ramach prawa opcji. Wszystkie pojazdy będą miały standardową długość 12 metrów.

Zamówione przez MPK Poznań modele to Urbino 12 hydrogen. Każdy z pojazdów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, jedynymi produktami ubocznymi są bowiem woda i ciepło. Pojazd jest więc całkowicie bezemisyjny w miejscu użytkowania. Przy wszystkich zaletach napędu elektrycznego autobusy wodorowe charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem. W praktyce autobus może pokonać minimum 350 km na pełnych zbiornikach, a proces ich napełniania w zależności od infrastruktury, zajmuje około 10 minut.

Pod kątem wyposażenia wnętrza pojazdy będą wykończone w wysokim standardzie, podobnym do innych zielono-żółtych autobusów we flocie MPK Poznań. Poznaniacy będą korzystać z efektywnej klimatyzacji oraz rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej, a ich bezpieczeństwo zapewni monitoring. Dla wygody pasażerów MPK przewidziało ładowarki urządzeń mobilnych. Na pokładzie znajdzie się 31 miejsc siedzących, w tym 10 siedzeń o wysokiej dostępności, czyli dostępnych bez dodatkowych stopni. Urbino 12 hydrogen będą wyposażone w zatoczkę dla osób niepełnosprawnych i podróżnych z wózkami dziecięcymi.

Pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do Poznania w drugim półroczu 2023 roku.

Zakup autobusów elektrycznych z napędem wodorowym możliwy jest dzięki uzyskaniu dofinansowania z Programu „Zielony Transport Publiczny”.

Zakup autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen