Poznańskie torowiska: Zielona
Po zakończeniu II wojny światowej, rozpoczęło się mozolne odbudowywanie zniszczonych tras, a także tworzenie nowych połączeń. Aby bimby mogły omijać Stary Rynek 31 maja 1947 roku powstało torowisko w ciągu ul. Zielonej. Ruszyły tamtędy dwie linie:
5, łącząca Górczyn z Garbarami/Rzeźnia oraz 8, która z Ogrodu Botanicznego docierała w to samo miejsce co 5.
Linia 5
Górczyn – Rokossowskiego – Roosevelta – Most Uniwersytecki – Święty Marcin – al. Marcinkowskiego – Walki Młodych – pl. Hoovera – Strzelecka – Zielona – pl. Bernardyński – Garbary – Garbary/Rzeźnia
Linia 8
Ogród Botaniczny – Dąbrowskiego – Most Teatralny – Fredry – 27 Grudnia – pl. Wolności – al. Marcinkowskiego – Walki Młodych – pl. Hoovera – Strzelecka – Zielona – pl. Bernardyński – Garbary – Garbary/Rzeźnia
1 września 1951 r. w mieście pojawiła się nowa linia 14 z Pęcławia (zajezdnia „Głogowska”) przez Rokossowskiego – Roosevelta – Most Uniwersytecki – Czerwonej Armii – al. Marcinkowskiego – Walki Młodych – pl. Wiosny Ludów – Strzelecką – Zieloną – pl. Bernardyński – Garbary – Garbary/Rzeźnia
W ostatnim kwartale 14’tka została zawieszona, a następnie przywrócona na trasie Wymykowo – Stary Rynek, a 5’tka, która musiała przyjąć większe napełnienie, ekspediowana była pociągami trzywagonowymi.
15 marca 1953 r. uruchomiona została tramwajowa komunikacja nocna. Zielona nie zasypiała, po zmierzchu kursowała tędy bowiem linia 8N, prowadząca z Ogrodów na Garbary.
Linia 8N
Ogrody – Dąbrowskiego – Most Teatralny – Fredry – 27 Grudnia – pl. Wolności – al. Marcinkowskiego – Walki Młodych – pl. Wiosny Ludów – strzelecka – Zielona – pl. Bernardyński – Garbary – GARBARY
W 1971 roku uruchomiono nocną linię 5N o trasie identycznej z dzienną 5.
W pierwszej połowie 1977 roku ukończono okazałą dwujezdniową arterię w ciągu ulic: Solnej, Wolnicy i Małe Garbary, z torowiskiem tramwajowym łączącym pętlę na pl. Wielkopolskim z torami w ul. Estkowskiego. Oddano ją do użytku w Dniu Czynu Partyjnego 15 maja. „Wydzielony jest tam osobny pas ruchu dla autobusów. Od dnia 5 czerwca otwarto pozostały odcinek, na którym pojawiły się tramwaje linii 8 i 16. Trasa tramwajowa przez ulice Mielżyńskiego, 23 Lutego, plac Wielkopolski, Wolnicę, Małe Garbary, Estkowskiego, Ostrów Tumski, Śródkę i ulicę Warszawską pozwala na znacznie szybsze połączenie Osiedla Warszawskiego ze śródmieściem, aniżeli przez most Marchlewskiego” – przekazywała 26 czerwca 1977 r. zakładowa gazeta „Z życia WPK”.
Niemal dokładnie w 30. rocznicę oddania do użytku pierwszej po II wojnie światowej nowej trasy przez ul. Zieloną, pl. Bernardyński i Garbary do pętli przy zakładach mięsnych, 30 maja 1977 r. tramwaje przestały z niej korzystać. Linia 5 i 5N została skrócona do odcinka Górczyn – al. Marcinkowskiego (pętla uliczna: … – rondo Kopernika – Most Uniwersytecki – Czerwonej Armii – al. Marcinkowskiego – pl. Wolności – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – rondo Kopernika – …)
tekst na podstawie:
Wojcieszak J., 120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu, Wydawnictwo Miejskie, Poznań 2000
Dutkiewicz P., Tramwaje w Poznaniu, Kolpress, Poznań 2005