Hybryda
W listopadzie 2008 roku staliśmy się właścicielami pierwszego w Polsce a dziewiątego w Europie autobusu z napędem hybrydowym.
Odpowiednio przetworzona energia, odzyskiwana w trakcie procesu hamowania, gromadzona jest w specjalnych bateriach zamontowanych na dachu autobusu. Dzięki temu baterie nie wymagają doładowywania z zewnętrznych źródeł energii. Okres działania kompletu baterii niklowo-metalowo-wodorkowych NiMH o wadze 410 kg to około 6 – 7 lat w zależności od sposobu eksploatacji autobusu.
źródło: Solaris
MPK Poznań Sp. z o.o. oraz zespół Politechniki Poznańskiej przeprowadziły porównanie zużycie paliwa autobusu hybrydowego i autobusu Diesla.
Politechnika Poznańska
badania na linii 76, w dzień roboczy i w sobotę
zużycie paliwa | dzień roboczy | sobota |
Solaris Urbino Hybrid |
42,5 l/100 km | 39,3 l/100 km |
autobus z silnikiem Diesla |
51,2 l/100 km | 45 l/100 km |
oszczędność od 14 do 18% |
Wynik jest zależny od liczby zatrzymań i obciążenia pojazdu.
MPK Poznań Sp. z o.o.
badania na liniach 51, 74, 76, w dzień roboczy i w sobotę
Nr linii | Długość linii [km] |
Prędkość komunikacyjna [km] |
Liczba przystanków i sygnalizacji świetlnych | Dzienne obciążenie [pas/dobę] |
Średnia oszczędność w zużyciu paliwa w porównaniu z silnikiem Diesla Euro-5 [%] | Oszczędność | |
max | min | ||||||
51 |
12,69 | 19,5 | 45 | 4335 | 12,18 | 14,5 | 10,07 |
74 |
14,57 | 19,9 | 59 | 3818 | 14,06 | 16,2 | 12,20 |
76 |
17,04 | 23,8 | 57 | 4321 | 13,5 | 15,5 | 10,50 |
Różnice wyników badań MPK i Politechniki Poznańskiej wynikają z dwóch czynników:
– badania MPK obejmowały znacznie większą grupę, w tym kierowców, którzy nie byli przeszkoleni z zasad prowadzenia autobusu hybrydowego,
– pasażerowie nie są przyzwyczajeni do zastosowanego systemu automatycznego zamykania drzwi za pomocą fotokomórki i często blokowali zamknięcie drzwi, co powodowało dłuższy postój na przystanku i pracę silnika na biegu jałowym.
Obok mniejszego zużycia paliwa, do innych efektów związanych z wprowadzeniem do eksploatacji autobusów hybrydowych należy zaliczyć:
– zmniejszoną o 13,3% emisję tlenków azotu NOx, o 25,3% emisję CO2, o 31,2% emisję węglowodorów, o 56,4% emisję CO i o 78% emisję cząstek stałych,
– mniejszą o ponad połowę emisję hałasu,
– zwiększoną żywotność okładzin i tarcz hamulcowych (z badań MPK wynika, że eksploatacja tarcz hamulcowych wydłuży się z 200 do 350 tys. km),
– dwa razy rzadszą wymianę oleju silnikowego niż w tradycyjnych autobusach z silnikiem Diesla.
źródło: Z. Rusak, Doświadczenia z eksploatacji Solaris Urbino Hybrid. Autobusy, Nr 9/2009, s. 15.