Linie turystyczne

W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.

Powered by jakdojade.pl

Spółka MPK Poznań kupiła niskopodłogowe, dwukierunkowe tramwaje z Bonn

03.01.2025

Używane, ale niskopodłogowe i dwukierunkowe. MPK Poznań zakupiło tramwaje NGT6D produkcji Duewag/Siemens. Na liniach komunikacyjnych pierwszego tramwaju tego typu będzie można spodziewać się najwcześniej za kilka miesięcy.

Częściowo niska podłoga i dwie kabiny motorniczego to najważniejsze zalety wagonów NGT6D. Dzięki nim transport publiczny w Poznaniu będzie bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami (obecnie niską podłogę ma ponad 78 proc. pociągów MPK Poznań). Przewoźnik będzie miał też większe możliwości w zakresie zarządzania taborem: dwukierunkowe tramwaje mogą być bowiem wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, także wahadłowych i na trasach nie zakończonych pętlami.

Dotychczas MPK Poznań dysponuje 33 dwukierunkowymi tramwajami. Z uwagi na wysoką cenę nowych tramwajów, ograniczone możliwości pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych oraz konieczność wymiany wyeksploatowanego taboru wysokopodłogowego, przedsiębiorstwo zaczęło rozważać – oprócz zakupu nowych wagonów – także możliwość zakupu wagonów używanych. Dlatego od dłuższego czasu na bieżąco śledziło sytuację na rynku nie tylko polskim, ale również europejskim. Uwagę przykuwało Bonn, co miało związek z sygnałami, że tamtejszy przewoźnik, po pozyskaniu nowych tramwajów, będzie chciał sprzedać wagony NGT6D (nazywane również R1.1), które najbardziej odpowiadałyby naszym potrzebom.

– Mając na uwadze pozytywne doświadczenia innych polskich przewoźników, którzy wcześniej zdecydowali się na zakup używanych wagonów tego lub podobnego typu i  z powodzeniem je eksploatują, trzymaliśmy rękę na pulsie, aby zweryfikować czy przewoźnik z Bonn faktycznie zdecyduje się na sprzedaż, a jeśli tak, kiedy mogłoby to nastąpić oraz za jaką kwotę  – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. – To był dobry kierunek. Pod koniec ubiegłego roku, otrzymaliśmy ofertę sprzedaży tramwajów wraz z częściami zamiennymi do nich. Mając na uwadze szczególnie korzystne okoliczności, skorzystaliśmy z tej okazji i dzięki temu uzyskaliśmy tramwaje w cenie znacząco niższej od cen rynkowych nowych tramwajów.

Wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej (z jednym stopniem przejścia do podwyższonej części podłogi na końcach przestrzeni pasażerskiej) oraz z energoelektronicznym napędem i silnikami prądu przemiennego.

Umowa z niemieckim przewoźnikiem została podpisana w grudniu ub.r. Planowany jest zakup 24 tramwajów, jednakże umowa daje Spółce prawo rezygnacji z wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków) i co do których nie zostanie osiągnięte  porozumienie w sprawie ceny.

Niebawem  do Poznania trafi pierwszy z wagonów NGT6D. Z jego szczegółową konstrukcją i obsługą najpierw zapoznają się służby techniczne. Zanim tramwaje z Bonn wyjadą na torowiska, muszą zostać zaadaptowane do obsługi linii na terenie miasta. Zostaną również m.in. doposażone w systemy informacji pasażerskiej oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (SIP-PEKA-ITS). We wnętrzu planowane jest wygospodarowanie  miejsc dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Tramwaje będą musiały też przejść rozszerzone badanie techniczne, na podstawie którego będą mogły zostać dopuszczone do ruchu w Poznaniu.

Zgodnie z zawartą umową, tramwaje z Bonn będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w partiach w 2025 roku. Proces przystosowania każdego z nich do poznańskich realiów szacowany jest na kilka miesięcy.

Przypomnijmy, że MPK Poznań posiada niemal 230 tramwajów, 33 dwukierunkowe są wykorzystywane m.in. do obsługi trasy na Naramowice oraz na tzw. liniach wahadłowych uruchamianych w trakcie remontów. Oprócz używanych wagonów NGT6D przewoźnik zamówił również 30 nowych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma. Wraz z dostawami kasowane będą najstarsze, najbardziej wyeksploatowane i wysokopodłogowe tramwaje, czyli 105Na.

Pozostałe aktualności


Historyczne tramwaje i autobusy wracają na poznańskie ulice!

25.04.2025
W weekend 26 i 27 kwietnia rozpoczyna się sezon linii turystycznych w Poznaniu. Na trasach pojawią się zabytkowe tramwaje i autobusy, które do końca września będą kursować w wybrane soboty, niedzie...

Kolejka Parkowa Maltanka rozpoczyna sezon 2025. W Poniedziałek Wielkanocny!

18.04.2025
Niebieska lokomotywa z wagonikami przy budynku z napisem Maltanka
Po zimowej przerwie Kolejka Parkowa Maltanka wznawia działalność! Po raz pierwszy w sezonie 2025 pasażerowie będą mogli przejechać się ciuchcią w świąteczny poniedziałek, 21 kwietnia br. Zapraszamy...

Takich wagonów jeszcze w Poznaniu nie było! Tramwaj z Krakowa będzie kursował na l...

18.04.2025
Rozświetlony wschodzącym słońcem niebieski wagon
Należący do MPK S.A. w Krakowie skład wagonów SN4 i PN3 będzie w tym roku kursował na poznańskich liniach turystycznych! W zamian do stolicy Małopolski pojechał z Poznania wagon silnikowy Bergische...