W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

„Ryjek” wraca na Maltankę! Przejazdy już w najbliższy weekend

01.06.2022

ryjek na torowiskuNa tę chwilę czekali chyba wszyscy miłośnicy Kolejki Parkowej Maltanka: „ryjek”, czyli 90-letni wagon motorowy MBxc1-41 wraca na tory! Na przejażdżkę nim będzie można się wybrać już w najbliższy weekend, czyli 4 i 5 czerwca br. Zapraszamy!

– „Ryjek” jest najstarszym, zachowanym w Polsce wagonem z napędem spalinowym. Został wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein, w tym roku obchodzi więc swoje 90. urodziny – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. – W minionych miesiącach spółka przeprowadziła remont pojazdu wraz z renowacją jego wnętrza. Jednocześnie przywrócone zostały mu barwy z lat siedemdziesiątych XX wieku. Wkrótce każdy będzie mógł ocenić efekty tych prac.

„Ryjek” będzie kursował na Maltance już w najbliższy weekend, czyli 4 i 5 czerwca. W soboty i niedziele kursy odbywają się w godzinach od 10.00 do 18.30, co pół godziny. „Ryjek” będzie odjeżdżał o pełnych godzinach ze stacji Maltanka i 30 minut później ze stacji Zwierzyniec.

– Takie wydarzenia niezwykle cieszą. Kolejka Parkowa Maltanka, obchodząca właśnie swoje 50-lecie, od lat przyciąga rzesze turystów, a dbałość o przywrócenie do ruchu historycznych pojazdów sprawia, że jest znana także w gronie miłośników wąskotorówek – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Maltanka to jedna z ostatnich w Polsce kolei wąskotorowych o szerokości toru 600 mm. Dodatkowo, to właśnie tutaj można ujrzeć wyjątkowe w skali kraju pojazdy, jak najstarszy czynny w Polsce parowóz, czy właśnie „ryjek”, który nazywany jest protoplastą autobusów szynowych.

Filip Bebenow, maszynista Maltanki i ekspert z zakresu kolei wąskotorowych: – „Ryjek”, czyli wóz motorowy nr 1, został wyprodukowany na potrzeby wąskotorowej Bydgoskiej Kolei Powiatowej. Początkowo wyposażony był w dwie kabiny maszynisty, przed którymi w przedziałach maszynowych znajdowały się dwie niezależne jednostki napędowe, w charakterystyczny sposób wysunięte przed ścianę czołową. Wóz sprawował się dobrze, jednak z uwagi na bardzo dużą frekwencję pasażerską zdecydowano o uruchamianiu w Bydgoszczy długich składów wagonów osobowych ciągniętych przez parowozy i przekazaniu wagonów motorowych do Witaszyc, na Kolej Jarocińską, gdzie ruch był mniejszy. Około 1955 roku przeprowadzona została naprawa główna pojazdu, połączona z rekonstrukcją pudła. Właśnie wtedy zlikwidowano jedną z kabin maszynisty, a drzwi zamieniono na przesuwane i wagon – zwany w Witaszycach „motorówką z ryjem” – otrzymał dzisiejszy wygląd. Od 1960 roku nosi oznaczenie MBxc1-41. W latach 70. XX wieku zmieniono styl malowania wagonów motorowych, więc „ryjek” uzyskał barwy miętowo-zielone, uzupełnione później o pas barwy pomarańczowej przez całą długość pudła wagonu – ten schemat został odwzorowany podczas niedawnego remontu.

Po likwidacji kolei wąskotorowej w Witaszycach w 1991 roku wagon MBxc1-41 został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie, w 1994 roku wszedł do ruchu na Maltance – dzięki możliwości ogrzewania przedziału pasażerskiego kursował w okresie jesienno-zimowym. Po raz ostatni został uruchomiony we wrześniu 2003 roku. W 2021 roku, w wyniku umowy z PKMK, tabor wąskotorowy należący do Klubu został przekazany spółce MPK Poznań. Po krótkim czasie rozpoczął się remont legendarnego „ryjka”.

Naprawiono pudło wagonu, wymieniono lub poddano regeneracji poszczególne elementy oraz instalacje. Wymieniono stopnie wejściowe oraz elementy stolarki. Po serii przejazdów technicznych uzyskano niezbędne pozwolenia na eksploatację. W efekcie przeprowadzonych przez MPK Poznań prac od czerwca br. pasażerowie znów będą mogli wybrać się na przejażdżkę tym najstarszym, zachowanym w Polsce wagonem z napędem spalinowym.

Planując podróż należy wziąć pod uwagę, że pojemność „ryjka” jest niewielka (posiada 27 miejsc siedzących), a z uwagi na stopnie wejściowe dostęp do niego może być utrudniony dla osób z ograniczoną sprawnością.

Pozostałe aktualności


W poniedziałek,  17 lutego br., rozpocznie się wymiana nawierzchni na przejeździe ...

11.02.2025
Miejsce po rozebranym torowisku na alei Wielkopolskiej
Remont torowiska na al. Wielkopolskiej wkracza w nową fazę: od poniedziałku, 17 lutego br., prowadzona będzie wymiana nawierzchni torowej i drogowej na przejeździe tramwajowym na ul. Nad Wierzbakie...

33. Finał WOŚP: 6600 złotych za przejazd tramwajem z Prezesem Zarządu MPK Poznań

11.02.2025
Serduszko WOŚP na dłoni osoby znajdującej się w historycznym tramwaju
6600 złotych – za taką kwotę wylicytowano voucher na przejazd tramwajem prowadzonym przez Prezesa Zarządu MPK Poznań, Krzysztofa Dostatniego. Wczoraj zakończyła się ostatnia z tegorocznych licytacj...

MPK Poznań z Zespołem Szkół Samochodowych na Arenie Zawodów

03.02.2025
Ulotka - Szukasz pracy Zostań jedną z nas
Podczas Areny Zawodów, która odbędzie się w piątek (7 lutego br.) pracownicy MPK Poznań wspólnie z przedstawicielami Zespołu Szkół Samochodowych opowiedzą jakie możliwości daje nauka i praca w bran...