Remont torowiska na trasie Piątkowskiej zmierza ku końcowi
Prace na remontowanym torowisku na al. Wielkopolskiej są już bardzo zaawansowane. Trwa montaż toru, rozpoczęły się prace sieciowe. Jeszcze przed świętami Wielkanocnymi ruch tramwajowy będzie mógł być wznowiony. Wcześniej, bo w przyszłym tygodniu, kierowcy mogą spodziewać się otwarcia obu jezdni Al. Solidarności, gdzie naprawiany jest przejazd tramwajowy.
Zły stan torowiska wzdłuż al. Wielkopolskiej (zużyte szyny, zmurszałe i popękane podkłady drewniane, poprzeczki torowe utrzymujące właściwy prześwit pomiędzy szynami) spowodował konieczność wykonania remontu na fragmencie trasy piątkowskiej. Z uwagi na sąsiadującą aleję kasztanowców można go było przeprowadzić jedynie przed okresem wegetacyjnym. I tak się stało.
– Widać już wyraźnie, że prace zmierzają ku końcowi – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Cieszy, że oprócz odnowionej trasy, pasażerowie będą mieli do dyspozycji zmodernizowane przystanki Klin i wygodne przejście dla pieszych. Dzięki wykorzystaniu zamknięcia trasy na wymianę torów i nawierzchni na przejazdach tramwajowych na ulicach Nad Wierzbakiem i Al. Solidarności skorzystają również kierowcy.
Zadaniem wykonawcy była wymiana (na odcinku od Pułaskiego do Nad Wierzbakiem) nawierzchni torowej: szyn, podkładów, podsypki tłuczniowej. Na a odcinku około 200 metrów – w celu ochrony drzew – zastosowano stalowe podkłady typu Y. To najcieńsze na rynku podkłady z dodatkową warstwą elastycznej „zelówki”. Dzięki temu rozwiązaniu ograniczono do minimum głębokość wykopu pod torowiskiem, co pozwoliło uniknąć ingerencji w system korzeniowy kasztanowców. Zwykle podkłady tego typu stosowane są na kolei, w górzystym terenie – na trasie tramwajowej to rozwiązanie zastosowano po raz pierwszy w kraju! Dodatkowo naprawiono nawierzchnię na przejazdach tramwajowych w ul. Nad Wierzbakiem i na drodze łączącej obie jezdnie al. Wielkopolskiej (na wysokości numerów 59 i 61), wymieniono krawędzie peronowe na przystanku Klin, nawierzchnię przejścia dla pieszych itd.
Większość zaplanowanych robót już zrealizowano. Prowadzone jest podbijanie toru, czyli jego regulacja. Do wykonania są prace wykończeniowe na przejazdach przez torowisko i na przystankach. Służby MPK Poznań rozpoczęły także montaż nowej sieci trakcyjnej – obecnie prowadzony jest montaż osprzętu sieciowego i liny nośnej. Po zakończeniu prac konieczna będzie jeszcze regulacja sieci trakcyjnej.
Zaawansowane są również prace na przejeździe tramwajowym na Al. Solidarności (które realizowano wykorzystując czas zamknięcia dla ruchu tramwajowego trasy piątkowskiej). Jezdnia prowadząca w kierunku Witosa została już udostępniona kierowcom, obecnie trwa wymiana torowiska na jezdni w kierunku ronda Solidarności: zamontowano już nowe tory, wykonano też nawierzchnię z betonu cementowego.
– Zależało nam na tym, aby prace zrealizować jak najlepiej i jednocześnie jak najszybciej. Wszystko wskazuje na to, że w czwartek, 27 marca jezdnia zostanie otwarta, a ruch samochodowy w tym rejonie wróci do normy – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.
Jak już informowaliśmy, trasa piątkowska zostanie udostępniona dla ruchu tramwajowego po zakończeniu wszystkich prac torowych i sieciowych na al. Wielkopolskiej – nastąpi to jeszcze przed świętami Wielkanocnymi, w pierwszej połowie kwietnia br.
Warto przeczytać: Dbamy o dobry stan torowisk. Plan remontów w 2025 roku