Pojazdy
Jelcz M121M
Pierwszy w Poznaniu i jeden z pierwszych w kraju częściowo niskopodłogowy autobus miejski wprowadzony do eksploatacji w 1995 r., typ Jelcz M121M, nr taborowy 1551. Wyprodukowany został on w Jelczu w 1995 r.
Producent
Jelcz
Model
M121M
Klasa pojemności
MAXI
Długość [mm]
12 000
Szerokość [mm]
2 500
Wysokość [mm]
3 021
Masa własna [kg]
9 800
Dopuszczalna masa całkowita [kg]
16 000
Ilość osi
2
Ilość i układ drzwi
3 (2-2-2)
Ilość m...
Jelcz M-11
W latach osiemdziesiątych XX wieku, z uwagi na brak możliwości zwiększenia produkcji Jelczy PR110M, zdecydowano się na budowę w Jelczu wysokopodłogowych autobusów miejskich na węgierskich podwoziach z Ikarusów 260. Wozy te otrzymały oznaczenie typu Jelcz M11. Pierwszy, prototypowy Jelcz M11 wyjechał z zajezdni Warszawska do obsługi linii 70 w dniu 21 grudnia 1984 roku. Łącznie MPK otrzymało 94 Jelcze M11 oraz 6 Jelczy L11 (odpowiedników wozów M11 przeznaczonych dla ruchu podmiejskiego). Autob...
Jelcz 043
Lata 1964 – 1985 to okres eksploatacji w MPK autobusów Jelcz 272Mex (wersja miejska) i Jelcz 043Caro (wersja międzymiastowa). Montowano je w Jelczańskich Zakładach Samochodowych na czeskich podwoziach. Przez wiele lat wozy Jelcz 272Mex były podstawowym typem taboru autobusowego w Poznaniu. Fabrycznie nowych Jelczy 043 Caro MPK Poznań otrzymało w latach 1964-1978 32 szt. Niestety nie zachował się do dnia dzisiejszego żaden z tych autobusów. Natomiast w 2004 r. udało się odkupić w Goleniowie w...
DAF MB 200
W 1991 r. MPK otrzymało w darze od holenderskiego miasta Utrecht 29 autobusów DAF MB200 wyprodukowanych w 1982 r. Okazały się one bardzo niezawodne w eksploatacji. Niektóre z nich wykorzystywano w ruchu liniowym do 2008 r. Do dnia dzisiejszego zachowano jeden z tych wozów nr 1934.
Producent
DAF
Model
MB 200
Klasa pojemności
MAXI
Długość [mm]
10 800
Szerokość [mm]
2 500
Wysokość [mm]
3 060
Masa własna [kg]
9 800
Dopuszczalna masa całkowita [kg]...
Jelcz PR110
W latach 1977-1992 MPK posiadało dla ruchu liniowego autobusy Jelcz PR110U budowane w Jelczu na licencji francuskiej firmy Berliet. Do Poznania trafiły łącznie 182 fabrycznie nowe wozy tego typu. W 1991 r. kilkanaście z nich przekazano okolicznym gminom w celu uruchomienia przez nie własnej komunikacji autobusowej, pozostałe wycofano z ruchu liniowego do 1992 r. W 2008 r. kupiono w firmie Transkom w Czerwonaku wyprodukowany w 1991 r. autobus Jelcz PR110M. W MPK został on autobusem historyczny...
IKARUS 280.26
Ostatni przedstawiciel najpopularniejszego w dziejach komunikacji miejskiej w Poznaniu typu wysokopodłogowego autobusu przegubowego eksploatowanego w ruchu liniowym w latach 1981 – 2010. Ich producentem były zakłady firmy Ikarus w Budapeszcie. Łącznie MPK otrzymało 211 przegubowców wersji 280.26 (w latach 1981-1990), 55 wersji 280.02 (w 1982 r.) i 19 wersji 280.70A (w 1994 r.) Pozostał tylko jeden wersji 280.26 (nr taborowy 1545, rok produkcji 1986).
Producent
Ikarus
Model
280....
MAN Lion’s City
Nowa seria Lion's City to IV generacja autobusów miejskich produkowanych przez koncern MAN AG będąca następcą popularnego modelu NL 223, który również jest eksploatowany w MPK Poznań. Ten nowoczesny autobus wyposażono w klimatyzacje całopojazdową oraz monitoring wnętrza autobusu, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo podróżujących pasażerów. MAN Lion's City został wyposażony w silnik MAN D 2866 LUH 27 o pojemności 11 967cm3, który osiąga moc 260 KM i spełnia normę emisji spalin Euro III. Autob...
IKARUS 260.04
Uzupełnieniem parku przegubowych autobusów wysokopodłogowych Ikarus były wprowadzone do ruchu liniowego w Poznaniu od 1983 r. jednoczłonowe autobusy Ikarus 260.04. Do 1985 r. MPK otrzymało 65 takich wozów. Ostatni z nich wycofano z ruchu liniowego w 2010 roku. Jeden z wozów tego typu (nr 1735, rok produkcji 1985) zaliczono do taboru historycznego.
Producent
Ikarus
Model
260
Klasa pojemności
MAXI
Długość [mm]
11 000
Szerokość [mm]
2 500
Wysokość [mm]
3 040...
MAN NG 313
MAN NG 313 to 18-metrowy, przegubowy autobus, który jest przedstawicielem nowoczesnego autobusu miejskiego w pełni niskopodłogowego, III generacji produkowanego przez firmę MAN. Pojazd został wyposażony w ogrzewanie konwektorowe oraz w klimatyzację stanowiska kierowcy. Przy drugich drzwiach została zainstalowana rozkładana platforma ułatwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza autobusu. W tym modelu zrezygnowano z podwójnych siedzeń montowanych w NG 312, a w ich miejsce zamontowano po dwa...