MPK Poznań testuje nowe tkaniny obiciowe na siedzeniach w autobusie
MPK Poznań rozpoczyna testy nowych materiałów obiciowych – fotele z czterema rodzajami obić zostały już zamontowane w autobusie z numerem bocznym 1001. Ich wytrzymałość i funkcjonalność w komunikacji miejskiej będą sprawdzać pracownicy w trakcie codziennej obsługi pojazdów. Głos oddajemy także pasażerom – uwagi na temat wykorzystanych podczas tekstów tkanin można przesyłać za pośrednictwem ankiety internetowej.
W pojazdach MPK Poznań od lat stosowane są siedzenia tapicerowane – w 2015 roku właśnie takie, jako najbardziej wygodne i spełniające oczekiwania, wybrali pasażerowie. Rozwój technologii stosowanych przez producentów tkanin a także niedawna pandemia Covid-19, która pokazała jak ważne jest utrzymanie w czystości powierzchni dotykanych przez pasażerów, sprawiają, że MPK Poznań chce się dowiedzieć, jak sprawują się inne materiały niż stosowane dotychczas.
– Zależy nam na tym, aby w codziennym użytkowaniu zweryfikować jak sprawdzają się nowe materiały: czy są odporne na zabrudzenia, czy łatwo je utrzymać w czystości, czy są wytrzymałe, odporne na ścieranie, blaknięcie i wybarwianie – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. – Zależy nam również na opiniach pasażerów, którzy mogą ocenić, czy materiały na siedzeniach są praktyczne i estetyczne.
Aby uzyskać jak najbardziej rzetelne opinie MPK Poznań zamierza realizować testy nowych obić siedzeń przez dłuższy czas (co najmniej rok). To pozwoli na ocenę użyteczności zastosowanych materiałów z uwzględnieniem długotrwałego, intensywnego użytkowania, różnych warunków pogodowych i wielokrotnego czyszczenia.
Dodatkowo opinię na temat nowych tkanin obiciowych na siedzeniach wyrazić mogą również pasażerowie (podczas ocen należy kierować się przede wszystkim komfortem użytkowania, a nie kolorami – do testów wybrano tkaniny w różnych barwach, aby łatwiej ocenić ich stan po wielomiesięcznej eksploatacji).
– W autobusie zastosowano cztery typy naszych materiałów obiciowych, dwa z nich to materiały z tworzywa tzw. sztuczna skóra, dwa pozostałe to tkaniny runowe – mówi Anna Siwińska, dyrektor sprzedaży Lantal Textiles. – Są odporne na zabrudzenia i łatwe do czyszczenia, spełniają wszelkie standardy bezpieczeństwa, a jednocześnie zapewniają komfort siedzenia. Firma Lantal, współpracując z producentami pojazdów i siedzeń na całym świecie, posiada olbrzymie doświadczenie, które pozwala na spełnianie najwyższych oczekiwań klientów, pasażerów, stąd opinie pracowników i pasażerów MPK Poznań zebrane podczas testów będą cenne także dla nas.
Testy realizowane wspólnie z firmą Lantal to początek dyskusji nad kwestią siedzeń w pojazdach poznańskiego przewoźnika. Niewykluczone, że MPK Poznań będzie realizować podobne przedsięwzięcia z innymi partnerami. Dopiero w dalszej kolejności podejmowane będą decyzje dotyczące ewentualnej zmiany wymogów związanych z siedzeniami do nowo kupowanych pojazdów Spółki.
Charakterystyka tkanin zastosowanych podczas testów:
Sztuczna skóra Lantal Allalin: powierzchnia ze strukturą przypominającą prawdziwą skórę. Materiał odporny na zabrudzenia olejem, wodą i potem – posiada właściwości antybakteryjne; łatwy do czyszczenia i konserwacji; odporny na wybarwienia przez światło, trwały i estetyczny.
Sztuczna skóra Lantal TEC zielona: powierzchnia z gładką strukturą łatwą w utrzymaniu czystości; materiał odporny na zabrudzenia, grzyby i pleśnie, bardzo łatwy w czyszczeniu; odporny na akty wandalizmu tj. porysowanie markerem, długopisem; doskonałe właściwości termiczne, nie podrażnia skóry
Tkanina runowa Lantal LAMO żółta: Tkanina wytrzymała na ścieranie i rozrywanie; posiada wykończenie plamoodporne.
Tkanina runowa Lantal MALO zielona: Tkanina runowa o dużej zawartości wełny, bardzo długa żywotność produktu, odporność na ścieranie i rozrywanie.