W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.

Powered by jakdojade.pl

MPK Poznań kupuje kolejne autobusy napędzane wodorem

12.02.2025

Kolejne autobusy wodorowe znajdą się we flocie MPK Poznań! 12 lutego br. spółka podpisała z firmą Solaris Bus & Coach umowę na dostawę łącznie 9 nowych pojazdów standardowej długości (12 metrów). To kolejny krok w kierunku rozwoju ekologicznej i nowoczesnej mobilności w stolicy Wielkopolski.

– Dobra passa MPK Poznań trwa! W grudniu ubiegłego roku spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi. Już w styczniu przedsiębiorstwo zawarło umowę na dostawę 17 przegubowych autobusów elektrycznych, bateryjnych, a teraz jesteśmy świadkami podpisania kolejnej: na zakup łącznie 9 autobusów wodorowych. I co najważniejsze: w przypadku zakupu tych autobusów wsparcie wynosi 100 procent! To pokazuje, jak sprawnie i gospodarnie działa poznański przewoźnik, jak aktywnie i skutecznie wykorzystuje możliwości pozyskania środków zewnętrznych – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

W środę, 12 lutego br., MPK Poznań oraz Solaris Bus & Coach podpisały umowę na dostawy nowych autobusów z wodorowym ogniwem paliwowym. Podstawowe zamówienie opiewa na 5 pojazdów, ale przewoźnik od razu skorzystał z możliwości rozszerzenia go o dodatkowe 4 pojazdy.

– Inwestycje w tabor są dla nas bardzo ważne, bo podnoszą komfort korzystania z komunikacji miejskiej oraz są wyrazem dbałości o środowisko naturalne. Obecnie spółka posiada  ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, a 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zeroemisyjny tabor już teraz stanowi 25 proc. floty, a po zakończeniu dostaw najnowszych „elektryków” i „wodorowców” będzie to ponad 30 proc. Dostawy nowych pojazdów oznaczają bowiem wycofanie z ruchu tych najmniej ekologicznych – zwraca uwagę Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Nowe autobusy wodorowe wyposażone będą w nowoczesne ogniwa paliwowe, wytwarzające energię elektryczną na pokładzie pojazdu poprzez reakcję wodoru z tlenem. Energia ta zasili z kolei silnik elektryczny, gwarantując cichą i płynną jazdę bez emisji spalin – jedynym produktem ubocznym pracy pojazdu jest para wodna. Dodatkowo, każdy z autobusów będzie posiadać baterię Solaris High Power, pełniącą funkcję wspomagającą ogniwo paliwowe w momentach zwiększonego zapotrzebowania na energię. System ten jest zoptymalizowany pod kątem długiej żywotności i wysokiej efektywności pracy.

– Cieszymy się, że Poznań konsekwentnie stawia na nowoczesne, zeroemisyjne rozwiązania transportowe i ponownie wybiera nasze autobusy wodorowe. To kolejny krok w stronę zielonej, zrównoważonej mobilności w stolicy Wielkopolski. Wieloletnia współpraca z MPK Poznań to dla nas ogromny zaszczyt i dowód zaufania do technologii Solaris – mówi Javier Iriarte, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, podczas podpisania kontraktu.

Najnowsze autobusy zamówione w Solaris Bus & Coach wyjadą na ulice Poznania do końca kwietnia 2026 roku.

– Nowe autobusy MPK Poznań, zarówno wodorowe, jak i elektryczne, to pojazdy bezemisyjne, a więc przyjazne środowisku oraz dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Będą monitorowane i klimatyzowane, z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej. Z pewnością dobrze będą służyć pasażerom i pasażerkom. Posiadają także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach – podkreśla Marek Grzybowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. Technicznych.

Logotypy: KPO, RP, UE, MPK

Projekt „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury ” finansowany w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.  Na realizację zadania przyznano środki w wysokości 99 475 000 zł.

Pozostałe aktualności


Zielona mobilność – inwestycje w tabor tramwajowy MPK Poznań. Umowa o dofina...

28.03.2025
Tramwaj, nowy Moderus Gamma, przed halą zajezdni
Umowa o dofinansowanie projektu „Zielona mobilność - inwestycje w tabor tramwajowy MPK Poznań” została podpisana. Dzięki temu Spółka uzyska finansowe wsparcie (na poziomie 85 proc.) zakupu 30. nisk...

Koniec prac na przejeździe tramwajowym. Na Al. Solidarności wraca stała organizacj...

25.03.2025
Betonowa nawierzchnia na przejeździe tramwajowym na Al. Solidarności
Od czwartku, 27 marca br., na Al. Solidarności wraca stała organizacja ruchu.  W związku z zakończeniem prac na przejeździe tramwajowym kierowcom ponownie zostaną udostępnione obie jezdnie. Służ...

Moderus Gamma LF 04 debiutuje na poznańskich liniach komunikacyjnych 

24.03.2025
Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania oraz Piotr Pawlak i Krzysztof Dostatni przy tramwaju
Nowy wygląd, niska podłoga, nowoczesne wyposażenie i bardzo przyjazny system informacji pasażerskiej. Pierwszy z 30 zamówionych przez MPK Poznań dwukierunkowych tramwajów - Moderus Gamma LF 04 AC B...