W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

MPK Poznań: 125 lat tramwaju elektrycznego

06.03.2023

Dokładnie 125 lat temu w stolicy Wielkopolski zakończyła się era tramwaju konnego, a przewoźnik – wówczas pod nazwą Posener Strassenbahn – otworzył kolejny rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej. Uruchomienie tramwaju elektrycznego trwale zmieniło oblicze publicznego transportu zbiorowego.

To wydarzenie, poprzedzone budową własnej elektrowni oraz montażem sieci trakcyjnej, spowodowało wielkie zainteresowanie mieszkańców: „Publiczność okazała dla nowego środka lokomocyi wielkie zaufanie, bo każdy wagon był przepełniony pasażerami” – opisywał wyjazd pierwszych tramwajów elektrycznych w 1898 roku „Kuryer Poznański”.

– Początki komunikacji miejskiej w Poznaniu sięgają 1880 roku. Wówczas, na trasie Dworzec Kolejowy – Stary Rynek, zaczęła funkcjonować pierwsza regularna linia tramwaju konnego. 18 lat później poznańska komunikacja wkroczyła w nowy etap: tramwaju elektrycznego. 6 marca 1898 roku rozpoczęto pasażerskie przewozy tramwajami trakcji elektrycznej. Wcześniej przewoźnik zbudował własną elektrownię – Miasto przekazało na ten cel parcelę przy ul. Grobla, a pracownicy Posener Strassenbahn, jak wówczas nazywało się MPK, rozpoczęli montaż sieci trakcyjnej – mówi Waldemar Łosiak, kustosz Izby Pamięci i Tradycji MPK Poznań.

Tramwaje konne po raz ostatni wyjechały na trasy 5 marca, następnego dnia na liniach komunikacyjnych zastąpiły je tramwaje elektryczne.

6 marca 1898 roku trasy tramwajowe przystrojono girlandami, a elektryczne wagony rozpoczęły kursy – początkowo na trasach zlikwidowanych tramwajów konnych. Jeździły liniami oznaczonymi kolorowymi światłami, a nie numerami: trasę linii białej wyznaczono od Dworca Głównego przez Stary Rynek na Ostrów Tumski, żółtej – podobną trasą, ale skróconą do ówczesnego mostu Chwaliszewskigo. Trasa linii czerwonej wiodła z rynku Jeżyckiego do Bramy Wildeckiej.  – Ponadto po godzinie 23.00 kursowały wagony nocne między Starym Rynkiem a Dworcem  Centralnym, oznaczane białym światłem w formie krzyża – pisał w książce „120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu” Jan Wojcieszak.

Debiut tramwajów elektrycznych wywołał spore zainteresowanie, ale i obawy. Media ostrzegały: – „Niewprawne oko z trudnością oceni szybkość z jaką porusza się wagon motorowy, dlatego lepiej by było gdyby każdy raczej poczekał kilka sekund, aniżeli w przypuszczeniu, że może jeszcze przejść na drugą stronę ulicy, wstępował na tory i relsy a tym samym narażał się na niebezpieczeństwo pochwycenia przez wagon”.

Wraz ze zelektryfikowaniem tramwaju, nastąpił rozwój tras komunikacyjnych: w kwietniu uruchomiono linię ze Starego Rynku do podmiejskiego wówczas Łazarza (później przedłużona do Górczyna), w maju – linię ze Starego Rynku do Wildy, następnie kolejne, do odleglejszych dzielnic miasta.

Pamiątką po tamtych czasach pozostaje – będący perełką historycznego taboru MPK Poznań – odbudowany wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I z 1898 roku. W minionych latach można go było zobaczyć ulicach miasta głównie w okresie letnim, najczęściej wraz z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer – kursował na turystycznej linii historycznej H.

Jubileusz 125-lecia funkcjonowania tramwaju elektrycznego w Poznaniu sprawia, że ten rok będzie dla komunikacji miejskiej wyjątkowy. Kulminacją obchodów będzie – planowane na listopad br. – wydarzenie dla mieszkańców, połączone z obchodami dnia św. Katarzyny, patronki przewoźników.

 

Na zdjęciu – pocztówka ze zbiorów Sławomira Olejniczaka

Pozostałe aktualności


Katarzynka 2024: Sprawdź, jakie atrakcje przygotowaliśmy na niedzielę, 24 listopada

12.11.2024
Dziecko w kabinie motorniczego
MPK Poznań oraz Stowarzyszenie Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zapraszają do wspólnego świętowania dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy, opiekunki przewoźników. Wydarzenia związane z obchoda...

Katarzynka 2024: W weekend, 23 i 24 listopada zapraszamy na Maltankę

12.11.2024
Wagon, tak zwany ryjek, na torowisku
25 listopada br. obchodzony jest dzień św. Katarzyny, patronki kolejarzy i przewoźników. Z tej okazji w weekend poprzedzający to święto zapraszamy na Kolejkę Parkową Maltanka. W sobotę i niedzielę ...

Takiej świątecznej bimby jeszcze nie było! Wyjątkowy tramwaj zawiezie Was na bożon...

15.11.2024
Świąteczna bimba MPK Poznań - tramwaj w czapce Mikołaja, ozdobiony światełkami
Rozświetlony tysiącami lampek, w czapce świętego Mikołaja i pachnący piernikami. Świąteczny tramwaj w zupełnie nowej odsłonie będzie kursował na linii 24. Premierowy kurs z pasażerami i pasażerkami...