W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.

Powered by jakdojade.pl

Moderus Gamma LF 04 debiutuje na poznańskich liniach komunikacyjnych 

24.03.2025

Nowy wygląd, niska podłoga, nowoczesne wyposażenie i bardzo przyjazny system informacji pasażerskiej. Pierwszy z 30 zamówionych przez MPK Poznań dwukierunkowych tramwajów – Moderus Gamma LF 04 AC BD –  jeszcze dziś zacznie przewozić pasażerów i pasażerki. 

– Modertrans Poznań po raz kolejny wywiązuje się z danego słowa: terminowo rozpoczął dostawy nowoczesnych Moderusów Gamma LF 04 – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – To niezwykle ważne wydarzenie dla poznańskiej komunikacji miejskiej, bo te tramwaje pomogą wyeliminować przestarzałe i wysokopodłogowe wagony. Jako poznaniak z niecierpliwością czekam na ten moment, bo wiem, jak wielkie jest to ułatwienie dla podróżnych, zwłaszcza osób starszych, z niepełnosprawnościami, ale też dla pasażerów przewożących dzieci w wózkach.

MPK Poznań zamówiło łącznie 30 takich tramwajów. Umowa między przewoźnikiem a firmą Modertrans Poznań została zawarta w 2023 roku. Dotyczyła zakupu 10 pojazdów z opcją rozszerzenia tego zamówienia o kolejne 20 sztuk. MPK Poznań skorzystało z tej możliwości. Dzięki odblokowaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) spółka otrzyma dofinansowanie w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

– Rozwój transportu miejskiego to nasz priorytet. MPK uzyskało w naborze najwyższą liczbę punktów, dzięki czemu otrzyma ponad 215,5 mln zł, czyli aż 85 proc. wartości tramwajów. To pokazuje, że spółka korzysta z możliwości i skutecznie zabiega o dofinansowania – dodaje prezydent Poznania. – Z efektów korzystają mieszkańcy i mieszkanki naszego miasta.

Pierwszy z dostarczonych przez Modertrans Poznań wagonów jeszcze dziś zabierze na pokład pasażerów linii 2. W zajezdni na Franowie kolejne są w fazie odbiorów.

– Cieszymy się, że jako lokalny producent dokładamy cegiełkę do rozwoju poznańskiej tramwajowej komunikacji zbiorowej, a rodzina tramwajów Gamma się powiększa – mówi Piotr Pawlak, prezes Modertrans Poznań. – Prezentowany tramwaj to nowoczesna konstrukcja w 100% zaprojektowana i wyprodukowana w naszym zakładzie. W chwili obecnej na terenie zajezdni Franowo znajdują się kolejne 2 tramwaje, a w Biskupicach trwa intensywna produkcja pozostałych. Mogę zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, aby nie zawieść Państwa oczekiwań.

Gamma LF 04 jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny, z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach – łącznie jest ich 12. Co więcej – pojazd został wyposażony aż w 4 rampy, umożliwiające łatwe wejście osobom na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi.

Uwagę zwraca nowy projekt ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego – poza walorem estetycznym – zwiększają jego pole widzenia i poprawiają bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia i komponenty to nowoczesne, a zarazem sprawdzone rozwiązania.

W porównaniu z obecnie wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy, jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy siedzenia i oświetlenie wewnątrz wagonu.

– Jestem przekonany, że te tramwaje dobrze będą służyć pasażerom. Są nowoczesne, komfortowe oraz, co dla nas szczególnie ważne, niskopodłogowe i dwukierunkowe. Będą mogły być wykorzystywane na trasach, które nie są zakończone pętlami oraz na liniach wahadłowych w trakcie remontów, dzięki nim zwiększy się dostępność komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań. – Tramwaje są klimatyzowane, wyposażone w nowoczesną informację pasażerską, w tym przyjazne dla osób z niepełnosprawnością wzroku tablice, na których dane o numerze linii i kierunku jazdy  wyświetlane są w kolorze białym. Z myślą o bezpieczeństwie zainstalowany został monitoring online, dzięki któremu w razie niepokojących sytuacji Centrala Nadzoru Ruchu może uzyskać połączenie z pojazdem i na bieżąco obserwować wszystko to, co „widzą” kamery.

Wraz z dostawami nowych Moderusów Gamma z ruchu wycofywane będą najstarsze, wyeksploatowane i wysokopodłogowe wagony. Zgodnie z założeniami, po zakończeniu dostaw, czyli najpóźniej w połowie 2026 roku, na poznańskie torowiska nie będą wyjeżdżały już tramwaje w pełni wysokopodłogowe. Jednocześnie MPK Poznań przygotowuje się do ogłoszenia – dzięki pieniądzom z programu FEnIKS – kolejnego przetargu na zakup nowych, tym razem jednokierunkowych tramwajów.

 

 

Projekt „Zielona mobilność – inwestycje w tabor tramwajowy MPK Poznań Sp. z o.o.” planowany do sfinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent E Zielona, inteligentna mobilność, Inwestycja E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje).

Pozostałe aktualności


Koniec prac na przejeździe tramwajowym. Na Al. Solidarności wraca stała organizacj...

25.03.2025
Betonowa nawierzchnia na przejeździe tramwajowym na Al. Solidarności
Od czwartku, 27 marca br., na Al. Solidarności wraca stała organizacja ruchu.  W związku z zakończeniem prac na przejeździe tramwajowym kierowcom ponownie zostaną udostępnione obie jezdnie. Służ...

Remont torowiska na trasie Piątkowskiej zmierza ku końcowi

21.03.2025
Podbijarka - maszyna regulująca nowe torowisko
Prace na remontowanym torowisku na al. Wielkopolskiej są już bardzo zaawansowane. Trwa montaż toru, rozpoczęły się prace sieciowe. Jeszcze przed świętami Wielkanocnymi ruch tramwajowy będzie mógł b...

Autobusy wodorowe wróciły do obsługi poznańskich linii komunikacyjnych

19.03.2025
Autobus wodorowy na stacji paliw Orlen
Wszystkie autobusy z wodorowym ogniwem paliwowym ponownie mogą przewozić pasażerów poznańskiego MPK. Zakończyły się procedury związane z przeglądami i oczyszczeniem instalacji wodorowej w pojazdach...