Miasto Poznań: Nowy łuk przy Okrąglaku. Budowa trasy tramwajowej w Ratajczaka
Za kilka miesięcy tramwaje będą mogły pojechać po nowym łuku przy Okrąglaku – informuje Miasto Poznań. Właśnie rozpoczynają się prace. Zostały zaplanowane tak, by nie było konieczności wprowadzania zmian w kursowaniu tramwajów przejeżdżających przez ten ważny węzeł komunikacyjny w centrum Poznania
Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko prowadzenie budowy przy zachowaniu ruchu tramwajowego, ale też szczególna troska o Okrąglak. To jedna z ikon Poznania, dlatego zastosowane zostaną rozwiązania, które zabezpieczą ją przed nadmiernymi drganiami.
Przed położeniem torowiska konieczna będzie rozbiórka piwnic kolidujących z inwestycją. Konstrukcja budynku zostanie zabezpieczona ścianą oporową, która odseparuje go od usuniętej części podziemnej. Całkowite wyburzenie stropu nad piwnicą i odcięcie ścian przylegających do zasadniczej bryły Okrąglaka uchroni go przed drganiami. Płyta torowa nowego łuku tramwajowego posadowiona zostanie na macie wibroizolacyjnej, co pozwoli spełnić zgodnie z normą wymagania w zakresie komfortu dla ludzi przebywających w budynku. Ostatnim etapem będzie przełożenie sieci trakcyjnej i roboty wykończeniowe przy Okrąglaku.
Realizacja robót budowlanych oraz przeprowadzenie procedur związanych z pozwoleniem na użytkowanie i odbiorem końcowym zajmą łącznie około pół roku.
Łuk przy Okrąglaku to niewielki, ale bardzo istotny fragment sieci tramwajowej w Poznaniu. Umożliwi skręt w prawo dla tramwajów jadących ulicą 27 Grudnia. Będą mogły kontynuować jazdę nie tylko przez ul. Fredry – w kierunku mostu Teatralnego lub przez ul. Gwarną – w stronę ulicy Św. Marcin, ale także zyskają możliwość kursów w kierunku Garbar i Śródki. – Każda taka inwestycja przyczynia się do zwiększenia elastyczności sieci tramwajowej – wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Po zbudowaniu łuku przy Okrąglaku sieć torowa w centrum zyska więc na elastyczności i będzie bardziej odporna na ewentualne awarie. Łuk jeszcze bardziej zyska na znaczeniu po otwarciu trasy w ul. Ratajczaka (w sytuacji np. konieczności wprowadzenia doraźnych zmian w układzie linii możliwie będzie wytyczenie połączenia z Dębca, Wildy lub Górczyna przez centrum w kierunku Garbar, Śródki czy Miłostowa).
Umowa na dofinansowanie prac związanych z dokończeniem trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka została już podpisana. Pozyskane przez Miasto 100 mln zł pozwoli na zdecydowane poprawienie komunikacji zbiorowej w Poznaniu oraz stworzenie miejsca spokojnego i przyjaznego osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Dzięki realizacji inwestycji poruszanie się komunikacją zbiorową będzie sprawniejsze. Skróci się bowiem dojazd z Wildy i Dębca do centrum. Dziś tramwaje kursują przez ul. Królowej Jadwigi, Strzelecką i przez pl. Wiosny Ludów oraz ul. Podgórną, docierając w okolice placu Wolności. Nowa trasa, po wybudowaniu prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, będzie dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania, a w dalszej perspektywie połączeniem tramwajowym z Garbar w stronę Naramowic.