Historia poznańskiej komunikacji miejskiej pokazana na siedzeniach. Testy nowych tkanin w tramwaju
Zdjęcia użytkowanych kiedyś i dzisiaj pojazdów MPK Poznań znalazły się na siedzeniach w tramwaju Moderus Gamma (numer boczny 628). Poznański przewoźnik rozpoczyna testy kolejnych materiałów obiciowych i – przedstawiając w nietypowy sposób historię komunikacji miejskiej – zaprasza na Katarzynki.
Na siedziskach można zobaczyć fotografie prezentujące najważniejsze wydarzenia z dziejów komunikacji miejskiej w Poznaniu: od uruchomienia dorożek w 1865 roku, poprzez pierwszy tramwaj konny (1880 rok), pierwszy tramwaj elektryczny (1898 rok), pierwsze autobusy (1925 rok), uruchomienie kolejki wąskotorowej Maltanka (1972 rok) aż po wprowadzenie do ruchu liniowego autobusów elektrycznych (koniec 2019 roku). Znajdujące się w pobliżu – w ramkach – kody QR pozwolą pozyskać więcej informacji na temat historycznego i wykorzystywanego obecnie taboru.
– To przedsięwzięcie to kontynuacja prowadzonych testów siedzeń, poznawania możliwości, jakie dają nam w tym zakresie nowe technologie, a jednocześnie możliwość przybliżenia pasażerom historii komunikacji miejskiej, co jest szczególnie istotne dzisiaj, w przeddzień dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
– Prezentacja zdjęć na siedzeniach jest możliwa dzięki zastosowaniu naszego najnowszego rozwiązania, czyli tkaniny nadrukowywanej. Jako pierwsi na świecie jesteśmy w stanie nadrukować zdjęcia na tkaninie wykorzystując aż do 90 000 kolorów – mówi Oskar Górski, przedstawiciel firmy Camira Fabrics, która jest partnerem projektu. – Oprócz tego materiału, w tramwaju poznańskiego MPK są testowane dwie nasze tkaniny runowe w kolorach zbliżonych do barw przewoźnika. Niebawem zamontujemy także, w wybranych miejscach w tym samym tramwaju, siedziska ze sztucznej skóry.
Nowe tkaniny obiciowe zastosowane w tramwaju to dalszy ciąg testów, o których informowaliśmy na początku lipca: w autobusie o numerze bocznym 1001 zamontowano wówczas siedzenia ze sztucznej skóry oraz tkanin runowych firmy Lantal. Teraz – w tramwaju o numerze bocznym 628 – sprawdzane są rozwiązania zaproponowane przez firmę Camira, która jest dostawcą kompletnych tekstylnych rozwiązań do wnętrz pojazdów, oferującym tkaniny runowe oraz skóry sztuczne i naturalne oraz firmę MK Seats, świadczącą usługi projektowania, produkcji, montażu i serwisu foteli nie tylko dla pasażerów, ale także prowadzących pojazdy. Bazą stały się standardowo wykorzystywane fotele firmy Ster.
– Nasze fotele motorniczego mają szerokie zastosowanie, tworzymy bowiem wysokiej jakości siedzenia, które są bezpieczne i dostosowane do norm europejskich – mówi Mariusz Kania, dyrektor zarządzający MK Seats. – Dzięki wykorzystaniu pianki, siedziska w tramwaju są zdecydowanie bardziej miękkie. Prezentując wykonaną przez nas usługę przetapicerowania foteli pasażerskich dajemy jednocześnie możliwość przetestowania ich w praktyce; zaś w przypadku dostarczonego przez nas fotela dla motorniczego – możliwość bardziej ergonomicznej pracy w trakcie codziennej obsługi pojazdu.
– Przed podjęciem ewentualnej decyzji o zmianie wymogów związanych z siedzeniami do nowo kupowanych pojazdów, chcemy sprawdzić jakie materiały są dostępne na rynku i jak sprawują się podczas codziennej eksploatacji – dodaje Krzysztof Dostatni. – Musimy wiedzieć, czy łatwo je utrzymać w czystości, czy są odporne na zabrudzenia, czy są wytrzymałe, odporne na ścieranie, blaknięcie i wybarwianie. Na te elementy będziemy zwracać uwagę.
Swoje opinie będą mogli przesyłać – w internetowej ankiecie – także mieszkańcy, którzy podczas podróżowania tramwajem z numerem bocznym 628 będą mogli sprawdzić, czy materiały na siedzeniach są praktyczne i estetyczne.
Moderus Gamma, w którym prowadzone są testy siedzeń, zostanie udostępniony mieszkańcom podczas obchodów dnia św. Katarzyny, patronki przewoźników, na wystawie taboru, która zaplanowana została na niedzielę, 27 listopada br. na przystanku PST Dworzec Zachodni (w godzinach 12.00-16.00). Następnie będzie kierowany do obsługi regularnych linii komunikacyjnych.