Duży Szczeciniak jest już w Poznaniu. W niedzielę zobaczymy go na paradzie
Wagon doczepny S2D – tak zwany „Duży Szczeciniak” – powraca po remoncie na poznańskie torowiska! W najbliższą niedzielę będzie można go zobaczyć w trakcie parady organizowanej z okazji 125-lecia tramwaju elektrycznego w stolicy Wielkopolski, a później podczas prezentacji taboru w zajezdni Madalińskiego.
– Wagon czekał na ten remont od 20 lat! Pamiętam, jak wspólnymi siłami wyciągaliśmy go z działki w Suchym Lesie, gdzie od lat 70. XX wieku służył jako altanka – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań, przypominając, że Duży Szczeciniak został odnaleziony w 2003 roku po wspólnej akcji MPK Poznań, Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i „Gazety Wyborczej”. Ówczesny właściciel zgodził się go oddać w zamian za domek-kontener. Jak mówił, nigdy nie przywiązywał większej uwagi do samego wagonu, ważna dla niego była jego wartość użytkowa. – A dla nas, miłośników komunikacji, to był skarb – dodaje Krzysztof Dostatni.
Wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423 wyprodukowano w 1930 roku w Waggonfabrik Wismar. Początkowo kursował w Szczecinie i właśnie dlatego nazywany był „Dużym Szczeciniakiem”. Do Poznania został sprowadzony w 1946 roku – po usunięciu niewielkich zniszczeń wojennych został wprowadzony do eksploatacji (łącznie do stolicy Wielkopolski przywieziono wówczas Dużych Szczeciniaków: 8 sztuk wagonów doczepnych, które zyskały numery 420-427 oraz 8 wagonów silnikowych (numery 9-16, część z nich później przerobiono na doczepy). Wagon z numerem 423 był eksploatowany do 1970 roku, kiedy został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową.
Dzięki przeprowadzonym 20 lat temu działaniom wagon został zabezpieczony (w 2008 roku został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych). Rozpoczęły się również starania o jego odbudowę. W minionych miesiącach wagon S2D przeszedł gruntowny remont w Stacji Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. Na początku tego tygodnia został oficjalnie zaprezentowany, po czym przetransportowano go do Poznania. Wagon jest już w zajezdni Franowo.
Efekty przeprowadzonych prac będzie można ocenić już w najbliższą niedzielę, 26 listopada br. Wagon S2D zostanie wówczas zaprezentowany podczas parady organizowanej z okazji 125-lecia tramwaju elektrycznego w Poznaniu (pojedzie z KSW Heidelberg), a następnie – na wystawie historycznego taboru na Madalinie.
Przypominamy, że niedzielna parada tramwajów rozpocznie się o godz. 11.00. Tramwaje m.in.: typu I z wagonem doczepnym WD, KSW+S2D, N+ND, Konstal 102N i 102Na, Duwag GT6, GT8 i GT8ZR pojadą trasą: Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – Roosevelta – rondo Kaponiera – Święty Marcin – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 roku – Pamiątkowa – Zajezdnia Madalińskiego.
Od 12.00 bramy zajezdni Madalińskiego zostaną otwarte dla wszystkich – będzie można obejrzeć tam historyczne tramwaje (w tym wagon S2D) oraz zabytkowe samochody z kolekcji Automobilklubu Wielkopolski, zajrzeć na stoisko Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych itd. Historyczne autobusy zostaną zaprezentowane przy Galerii Panorama, natomiast w zajezdni Głogowska będzie można m.in. zwiedzić Izbę Pamięci i Tradycji MPK. Aby ułatwić dojazd do tych miejsc uruchomiona zostanie specjalna, bezpłatna linia dowozowa: historyczne autobusy będą kursować po trasie: Panorama – Drużynowa – Dmowskiego – Krauthofera – Głogowska (przy zajezdni) – Hetmańska – Zajezdnia Madalińskiego – Hetmańska – Dmowskiego – Krauthofera – Górecka – Panorama.
Szczegółowe informacje na temat obchodów 125-lecia tramwaju elektrycznego w Poznaniu – w artykule „Już w sprzedaży okolicznościowa karta PEKA, a w niedzielę parada tramwajów”.
Zdjęcia: Archiwum MPK Poznań oraz Archiwum KMPS