Dbamy o dobry stan torowisk – plan remontów w 2025 roku
Ponad 25 milionów złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Plan remontowy 2025 obejmuje prace na Sołaczu, w centrum, na Wildzie i Dębcu. Pierwsze roboty – remont torowiska na al. Wielkopolskiej – już trwają, kolejne rozpoczną się w maju.
Stałe podnoszenie jakości infrastruktury torowo-sieciowej poprawia bezpieczeństwo, komfort jazdy pasażerów, ale także prędkość przejazdów i niezawodność komunikacji. Jeżeli tramwaje i autobusy mają być alternatywą dla samochodów, to muszą one jeździć szybko i sprawnie, a przede wszystkim bezpiecznie.
– Rok 2025 jest kolejnym, w którym Miasto Poznań przeznaczy duże środki finansowe na naprawy torowisk. W tym roku będzie to ponad 25 mln zł. Przez ostatnie dziesięć lat na poprawę infrastruktury torowo-sieciowej wydaliśmy ponad 250 milionów zł. To kwota tylko na remonty, nieuwzględniająca nowych inwestycji – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Większość zaplanowanych w tym roku prac jest ściśle skoordynowana z dużymi remontami podnoszącymi standard transportu, głównie przebudową mostu Chrobrego, czy budową nowej trasy wzdłuż ul. Ratajczaka. Nie możemy pozwolić, by w czasie tych ważnych inwestycji doszło do poważnej awarii, uniemożliwiającej kursowanie tramwajów – zaznacza Mariusz Wiśniewski.
Przygotowany plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego.
– MPK Poznań, jako przewoźnik na co dzień korzystający z infrastruktury torowo-sieciowej, doskonale wie, że dbałość o dobry stan torowisk oznacza większe bezpieczeństwo i komfort podróży, ale też mniejsze ryzyko usterek, co sprawia, że komunikacja miejska jest bardziej niezawodna. Dlatego na bieżąco współpracujemy z Zarządem Transportu Miejskiego, ustalając zakres prac najpilniejszych do zrealizowania. Jednocześnie przygotowujemy plany remontów w taki sposób, aby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i mieszkanek – mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.
Trasa piątkowska blisko otwarcia
Pierwsze tegoroczne prace już trwają na tzw. trasie piątkowskiej. Przy okazji prac przy alei Wielkopolskiej wykorzystano czas, kiedy nie kursują tamtędy tramwaje i naprawiany jest również przejazd przez Aleje Solidarności.
Na al. Wielkopolskiej, pomiędzy ulicami Pułaskiego a Nad Wierzbakiem, wymieniane są szyny i podkłady. Termin był uwarunkowany tym, że blisko torowiska znajduje się aleja kasztanowców: mając na uwadze ochronę drzew, główne prace zaplanowano przed okresem wegetacyjnym, a na fragmencie trasy zastosowano specjalne stalowe podkłady pozwalające na uniknięcie ingerencji w system korzeniowy. Odnowione zostaną także przystanki Klin. Wygodniej i bezpieczniej będzie również na przejeździe tramwajowym przez ul. Nad Wierzbakiem, gdzie wymieniona będzie nawierzchnia wraz z płytą podtorową. Trasa na tym odcinku zyska także nową sieć trakcyjną, której znaczna część była projektowana i budowana w latach 70. XX wieku. W ramach tych prac wymienione zostaną 4 słupy trakcyjne.
Z kolei na przejeździe tramwajowym na Al. Solidarności służby MPK Poznań wymieniają tory oraz nawierzchnię drogową. Jednocześnie naprawy torowiska wykonywane są na pętli Piątkowska.
Trasa piątkowska zostanie udostępniona do ruchu tramwajowego po zakończeniu wszystkich prac torowych i sieciowych na al. Wielkopolskiej, nastąpi to w pierwszej połowie kwietnia.
Wakacje pod znakiem remontów
– Zależy nam na tym, aby minimalizować ewentualne niedogodności dla mieszkańców, dlatego plan prac zawsze jest tak przygotowany, żeby uciążliwości były jak najmniejsze. Roboty wiążące się z największymi zmianami w komunikacji są przewidziane na lato. W wakacje od lat jest mniejsze natężenie ruchu w mieście – wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Terminy poszczególnych prac mogą jeszcze ulegać pewnym przesunięciom, niemniej o zmianach w transporcie wynikających z kolejnych remontów będziemy na bieżąco informować z odpowiednim wyprzedzeniem.
W tym roku prace będą prowadzone w wielu rejonach miasta. Ich wybór jest podyktowany dbałością o stan tras tramwajowych, ale także koniecznością zabezpieczenia miejsc, które będą miały kluczowe znaczenie podczas dużych remontów niezwiązanych bezpośrednio z komunikacją miejską.
Właśnie dlatego dwie duże naprawy będą dotyczyły: węzła AWF – niezwykle istotnego dla przejazdu przez most Królowej Jadwigi oraz fragmentu trasy kórnickiej, od mostu św. Rocha do Piotrowa. Trasy tramwajowe na równoległych przeprawach przez Wartę muszą być odpowiednio przygotowane na większy ruch, w momencie kiedy tramwaje nie będą mogły kursować pomiędzy Śródką a Garbarami.
Ponadto wśród najpoważniejszych zadań na ten rok jest remont na ulicy Górna Wilda, gdzie w czerwcu będą prowadzone punktowe naprawy torowiska. W trakcie tych prac, podczas długiego czerwcowego weekendu po święcie Bożego Ciała (19-22 czerwca) będzie też naprawiana nawierzchnia na przejeździe drogowym na skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej i Rolnej.
W lipcu ekipy remontowe pojawią się na ulicy Kórnickiej. Prace będą prowadzone od mostu św. Rocha do ulicy Piotrowo. Naprawy wymaga dylatacja przy moście oraz torowisko od przystanków Politechnika do mostu św. Rocha. W pierwszym miesiącu wakacji wymieniona zostanie też północna część torowiska na węźle Głogowska- Hetmańska.
Z kolei w sierpniu dwa duże remonty będą dotyczyły węzła Bałtyk (na skrzyżowaniu ulic Roosevelta i Bukowskiej), gdzie nastąpi naprawa rozjazdów i wymiana torowiska na łukach oraz węźle Traugutta (na skrzyżowaniu ulicy Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 r.), gdzie ułożona zostanie nawierzchnia torowa i drogowa na przejeździe.
Warto również przeczytać artykuł „Przetarg na przebudowę mostu Chrobrego”