W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Autobusy wodorowe wyjeżdżają na ulice Poznania

22.09.2023

W Dzień bez Samochodu zaprezentowany został pierwszy całkowicie zeroemisyjny autobus wodorowy w barwach poznańskiego MPK. Od soboty, 23 września, zacznie on wozić pasażerów. Łącznie w Poznaniu będzie jeździć 25 takich pojazdów. 

– Obchodzony dzisiaj Dzień bez Samochodu z pewnością przejdzie do historii poznańskiej komunikacji miejskiej. Prezentując pierwszy we flocie poznańskiego przewoźnika autobus wodorowy, po raz kolejny udowadniamy, że dla Poznania kwestie związane z ochroną środowiska są nie tylko symboliczne. To realne działania, dzięki którym powietrze w mieście staje się czystsze. Ten kierunek będziemy konsekwentnie kontynuować, bo zależy nam na tym, aby poznanianki i poznaniacy mogli w pełni korzystać z udogodnień i najnowszych technologii, poprawiających jakość życia w mieście – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Prezentowany autobus jest pierwszym „wodorowcem” w taborze MPK Poznań. Wyróżnia się bardzo niskim poziomem hałasu i wibracji. Napędzany jest energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, jej produktami ubocznymi są woda i ciepło.

Więcej „wodorów” to mniej starszych autobusów

MPK Poznań zamówiło łącznie 25 takich pojazdów. Dostarcza je Solaris Bus & Coach.

– Czysty i zrównoważony transport to podstawa funkcjonowania miast przyszłości. Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy dostarczać do Poznania autobusy wodorowe i że jego mieszkańcy już dziś będą mogli przekonać się o zaletach wodoru jako czystego i efektywnego nośnika energii. Przez ostatnie kilka lat w transporcie publicznym w Europie dokonała się niesłychana, zielona transformacja. Z radością patrzę na to, że Poznań nie tylko dotrzymuje tempa tym dynamicznym zmianom, ale jest ich zdecydowanym liderem – mówi Dariusz Michalak, wiceprezes Zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za obszary Badań i Rozwoju oraz Logistyki.

Już zakończyły się odbiory dwóch autobusów wodorowych. Od jutra będą przewozić pasażerów (23 września „wodorowiec” obsługiwać będzie linie: 152, 162, 166, 184). W kolejnych tygodniach liczba wodorowych pojazdów i linii, na które będą kierowane, będzie wzrastać. Jednocześnie zmniejszy się liczba najstarszych autobusów, spełniających niższe normy emisji spalin (będą one wycofywane z ruchu). Wszystkie zamówione autobusy mają być dostarczone do 15 grudnia.

– „Wodorowce” będą kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części Poznania, gdzie obecnie wciąż jeszcze dominują autobusy spalinowe. Dworce Rataje i Śródka będą tymi, na których będą pojawiać się najczęściej. Ale nie tylko. Autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

25 „wodorów” dzięki dofinansowaniu

W minionych tygodniach z obsługą autobusu wodorowego zapoznawali się pracownicy poznańskiego przewoźnika – kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego. Od 23 września o tym, jak się nim podróżuje będą mogli przekonać się pasażerowie.

Uwagę zwracają elementy wykończenia autobusu: miękkie siedzenia pasażerskie, wzór tapicerki nawiązujący do technologii wodorowej, drewnopodobna wykładzina podłogowa. Wnętrze „wodorowców” jest w pełni klimatyzowane i monitorowane. Do dyspozycji pasażerów są m.in. system informacji pasażerskiej, ładowarki urządzeń mobilnych, terminale umożliwiające zakup biletów przy pomocy płatności zbliżeniowej oraz tzw. kasowniki dwusystemowe, pozwalające zarówno na skasowanie biletu papierowego, jak i dokonanie operacji przy pomocy karty PEKA.

Są także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach. System pomaga w zapobieganiu lub łagodzeniu skutków kolizji m.in. poprzez alerty wizualne i dźwiękowe. W pojeździe zastosowano również nowoczesny, modułowy komputer pokładowy wyposażony w dotykowy wyświetlacz graficzny.

Zakup 25 autobusów Urbino 12 hydrogen nie byłby możliwy, gdyby nie pozyskanie dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Paliwo do autobusów wodorowych dostarcza PKN Orlen.

– Stacja tankowania wodorem w Poznaniu, którą Orlen planuje uruchomić za kilka tygodni, znajduje się w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt będzie dostępny publicznie, co oznacza, że z możliwości tankowania będą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. Wodór dla poznańskiej stacji pochodzi z własnych mocy wytwórczych Grupy i będzie dostarczany w bateriowozach (trailerach), które pełnią jednocześnie funkcję magazynów. Każdy z nich ma pojemność ok. 500 kg. W ciągu doby klienci będą mogli zatankować w sumie ponad jedną tonę wodoru. To ilość, która pozwala napełnić 34 autobusy miejskie. Orlen udostępni kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar będą służyć do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, będzie przeznaczony dla pojazdów osobowych – podaje w komunikacie Orlen.

 

Logotyp NFOŚiGW

Projekt „Ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza dzięki zastosowaniu napędu wodorowego w taborze autobusów miejskich MPK Poznań Sp. z o. o.” jest finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, konkurs Zielony Transport Publiczny, faza I.

Pozostałe aktualności


MPK Poznań uzyskało dofinansowanie m.in. na zakup kolejnych autobusów elektrycznyc...

30.12.2024
MPK Poznań kupi kolejne autobusy elektryczne: bateryjne, o wydłużonym zasięgu oraz z wodorowym ogniwem paliwowym. W poniedziałek, 30 grudnia br., w obecności Pauliny Hennig-Kloski, ministry Klimatu...

Tramwaje pojadą ciszej: w grudniu prowadzone było szlifowanie szyn

27.12.2024
Iskry tryskające z szyn podczas szlifowania
Specjalne pojazdy do szlifowania szyn wyjeżdżały w grudniu br. na poznańskie torowiska. W niektóre noce w jednym czasie pracowały nawet cztery zespoły szlifierskie! Wszystko po to, aby przejazdy tr...

106. rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego

23.12.2024
Uroczystość przy Pomniku Powstańców Wielkopolskich
27 grudnia br. uczcimy 106. rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Tego dnia, jak co roku, tramwaje i autobusy MPK Poznań zostaną udekorowane flagami państwowymi, a o godzinie 16.40 zatrzymają...