Solaris Urbino 18
Solaris Urbino 18 jest przegubowym przedstawicielem rodziny autobusów Urbino. Jest to pojazd produkcji polskiej. Na całej długości, podobnie jak Solaris Urbino 12 jest autobusem niskopodłogowym. Jednostki napędowe w tych pojazdach to silniki MAN oraz DAF współpracujące ze skrzyniami biegów Voith lub ZF. Pierwsze wozy tego typu MPK Poznań zakupiło w roku 2001, w 2006 roku została zrealizowana dostawa 30 sztuk, w późniejszych latach firma zamówiła kolejne wozy tego typu.
Wszystkie pojazdy od roku 2006 są wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
Producent | Solaris |
Model | Urbino 18 |
Klasa pojemności | MEGA |
Długość [mm] | 18 000 |
Szerokość [mm] | 2 550 |
Wysokość [mm] | 2 850 / 3 100 z klimatyzacją |
Masa własna [kg] | 16 000 |
Dopuszczalna masa całkowita [kg] | 28 000 |
Ilość osi | 3 |
Ilość i układ drzwi | 4 (2-2-2-2) |
Ilość miejsc siedzących | 40+1 |
Ilość miejsc stojących | 135 |
Wysokość podłogi [mm] | 320÷340 (mierzona w świetle drzwi) |
Silnik | MAN D 2866 LOH 25 / MAN D 2866 LOH 27 / DAF PE 228 C o pojemności 9 186 cm3 |
Norma Euro | EURO II / EURO III / Euro V |
Układ silnika | rzędowy, stojący, 6 cylindrów |
Moc silnika [kW / KM] | 228 / 310; 231 / 314 |
Automatyczna skrzynia biegów | ZF 5 HP 590; ZF 6 HP 592C; ZF 6 HP 594; oraz Voith D864.3E |
Zużycie paliwa [l/100km] | 50,0 ÷ 56,0 |