Zarząd Transportu Miejskiego: Od 1 września zmiany w komunikacji z uwagi na modernizację torowiska przy Okrąglaku
Torowiska przy Okrąglaku, także na ulicach Mielżyńskiego i Fredry zostaną wyremontowane. W efekcie pasażerowie zyskają nowe, bezpieczne i wygodne torowiska. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest wyłączenie ruchu tramwajowego na odcinku od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego. Oznacza to, że od 1 września układ sieci tramwajowej zostanie zmieniony.
W czwartek, 1 września br., w ramach kolejnego etapu Projektu Centrum rozpocznie się przebudowa węzła torowego przy Okrąglaku. Równocześnie rozpocznie się remont znajdujących się w bardzo złym stanie technicznym torowisk w ulicach Mielżyńskiego i Fredry.
– W wyniku tych prac pasażerowie zyskają nowe, bezpieczne i wygodne torowisko. Zanim to nastąpi, konieczne jest wyłączenie ruchu tramwajowego na odcinku od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego. Oznacza to, że od 1 września układ sieci tramwajowej zostanie zmieniony – informuje Miasto Poznań.
Zamknięcie dla ruchu trasy tramwajowej od mostu Teatralnego przez pl. Cyryla Ratajskiego do pl. Wielkopolskiego wymusi zmiany na kursujących tym odcinkiem tramwajach. Tramwaje linii 4 pojadą z Połabskiej, a z ul. Roosevelta skręcą w Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwaje linii 8 z Miłostowa skierują się na rondzie Śródka przez ulicę Jana Pawła II do ronda Rataje, a następnie ulicą Królowej Jadwigi i Górną Wildą na Wildę, skąd przez Hetmańską i Starołęcką dojedzie do pętli Starołęka Mała. Jeśli chodzi o linię 17 – tramwaj pojedzie z pętli Zawady przez trasę kórnicką i Górny Taras Rataj oraz ulicę Starołęcką do pętli Starołęka PKM. Linia 96 będzie zawieszona – na części trasy (Błażeja – most Teatralny) zastąpi ją linia 3 (tramwaj z Błażeja pojedzie przez Naramowice i Winogrady do centrum, a następnie przez Roosevelta i Głogowską na Górczyn PKM).
Nadal zamknięte będą torowiska w ulicach Święty Marcin, Towarowa, Gwarna, 27 Grudnia oraz cała trasa PST. Do centrum – od strony Śródki – dojeżdżać będzie tramwaj wahadłowy linii 98, kursujący do placu Wielkopolskiego. Aby dojechać do centrum od strony mostu Teatralnego można będzie skorzystać z linii autobusowej 163, która – jak podaje ZTM – w celu wzmocnienia połączenia będzie miała wydłużoną trasę z Górczyna PKM do ronda Śródka. Pasażerowie zmierzający do centrum od strony północy mogą się przesiąść w rejonie ulicy Nowowiejskiego lub Libelta na autobus linii 163. Można także rozważyć przesiadkę w rejonie Al. Wielkopolskiej (z jednej z sześciu linii tramwajowych z północy Poznania) na kursujący ulicą Solną w kierunku Garbar autobus nr 160. Jadąc od południa, warto rozważyć przesiadkę z tramwaju na linię 163 w rejonie ronda Kaponiera, przystanków Solna i Małe Garbary. Na odcinku Małe Garbary – Śródka pasażerowie mają jeszcze do dyspozycji autobusy linii 167 i 911. Dodatkowo trasa linii 190 z Os. Sobieskiego wydłużona zostanie do Ronda Rataje.
Zmiany nastąpią także w rejonie placu Wiosny Ludów, gdzie po demontażu łuku torowego wahadłowe linie tramwajowe 95 i 99 zostaną zastąpione regularnymi liniami 9 i 13. Zlikwidowana zostanie także linia 93, zastępująca obecnie linię nr 9. Od 1 września „dziewiątką” będzie można dojechać z Dębca PKM przez Wildę do przystanku Plac Wiosny Ludów, natomiast „trzynastka” będzie miała trasę z przystanku Starołęka PKM przez rondo Starołęka, rondo Rataje i św. Rocha do przystanku Wrocławska. Ważne: Tramwaje będą mogły już dojeżdżać do zmodernizowanych Al. Marcinkowskiego, gdzie będą wykonywać manewr wycofania i powrotu w kierunku pl. Wiosny Ludów. Z uwagi na wciąż prowadzone prace w rejonie Marcinkowskiego obecnie nie ma jednak możliwości udostępnienia znajdujących się tam przystanków. Początkowym i końcowym przystankiem dla linii nr 9 będzie Plac Wiosny Ludów, a dla linii nr 13 – Wrocławska.
ZTM: Trasy poszczególnych linii tramwajowych od 1 września
Linia 1 – bez zmian: JUNIKOWO – Grunwaldzka – Bukowska – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO
Linia 2 – bez zmian: DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956r. – Wierzbięcice – Matyi – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia 3 – przywrócenie kursowania: BŁAŻEJA – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – GÓRCZYN PKM
Linia 4 – zmieniona trasa (zmieniony odcinek zaznaczono tłustym drukiem): POŁABSKA – Al. Solidarności – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia 5 – bez zmian: GÓRCZYN PKM – Głogowska – Matyi – Królowej Jadwigi – Jana Pawła II – Polanka – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ
Linia 6 – bez zmian: JUNIKOWO – Bukowska – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Jana Pawła II – Warszawska – MIŁOSTOWO
Linia 7 – bez zmian: ZAWADY – Podwale – Jana Pawła II – Zamenhofa – Hetmańska – Głogowska – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – Przybyszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia 8 – zmieniona trasa (zmieniony odcinek zaznaczono tłustym drukiem): MIŁOSTOWO – Warszawska – Jana Pawła II – Zamenhofa – Rondo Rataje – Krzywoustego – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – Hetmańska – Starołęcka – STAROŁĘKA MAŁA
Linia 9 – powrót funkcjonowania na zmienionej trasie: DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – PLAC WIOSNY LUDÓW
Linia 10 – bez zmian: BŁAŻEJA – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM
Linia 11 – bez zmian: PIĄTKOWSKA – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – UNII LUBELSKIEJ
Linia 12 – bez zmian: STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA
Linia 13 – przywrócenie linii na zmienionej trasie: STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Zamenhofa – Jana Pawła II – Kórnicka – Dowbora-Muśnickiego – WROCŁAWSKA
Linia 14 – bez zmian: PIĄTKOWSKA – Bronowa – Witosa – os. Winiary – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – GÓRCZYN PKM
Linia 15 – bez zmian: POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Linia 16 – zawieszona
Linia 17 – zmieniona trasa (zmieniony odcinek zaznaczono tłustym drukiem): STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Polanka – Jana Pawła II – Podwale – ZAWADY
Linia 18 – bez zmian: OGRODY – Dąbrowskiego – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Jana Pawła II – Polanka – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO
Linie 93, 95, 96, 99 – zawieszone
Linia 98 – linia wahadłowa zapewniająca wjazd do centrum od strony Garbar i Śródki: RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – PLAC WIELKOPOLSKI
Linie nr 201 i 202 – zawieszone