Jelcz 043
Lata 1964 – 1985 to okres eksploatacji w MPK autobusów Jelcz 272Mex (wersja miejska) i Jelcz 043Caro (wersja międzymiastowa). Montowano je w Jelczańskich Zakładach Samochodowych na czeskich podwoziach. Przez wiele lat wozy Jelcz 272Mex były podstawowym typem taboru autobusowego w Poznaniu. Fabrycznie nowych Jelczy 043 Caro MPK Poznań otrzymało w latach 1964-1978 32 szt. Niestety nie zachował się do dnia dzisiejszego żaden z tych autobusów. Natomiast w 2004 r. udało się odkupić w Goleniowie wyprodukowany w 1986 roku autobus Jelcz 043Caro, który w 2005 r. został zrekonstruowany do stanu jak wyglądały oryginalne wozy tego typu w czasie eksploatacji w Poznaniu. Obecnie jest to autobus historyczny MPK, który czasami pojawia się na ulicach z historyczną przyczepą autobusową Jelcz PO-1.
Przyczepy tego typu były produkowane w latach siedemdziesiątych XX wieku w celu zwiększenia pojemności autobusów Jelcz 043Caro i 272Mex. MPK otrzymało ich 14 szt.
Kompletując tabor historyczny MPK udało się w 2005 r. kupić wyeksploatowaną przyczepę PO-1 i wyremontować ją. Należy ona obecnie do autobusowego taboru historycznego przewoźnika. Posiada numer taborowy 1813.
Producent | Jelcz |
Model | 043 |
Klasa pojemności | MAXI |
Długość [mm] | 10 800 |
Szerokość [mm] | 2 500 |
Wysokość [mm] | 2 980 |
Masa własna [kg] | 8 900 |
Dopuszczalna masa całkowita [kg] | 18 000 |
Ilość osi | 2 |
Ilość i układ drzwi | 3 (2-2-2) |
Ilość miejsc siedzących | 52 |
Ilość miejsc stojących | 28 |
Wysokość podłogi [mm] | 940 |
Silnik | ZS Skoda 706RT o pojemności 11 787 cm3 |
Norma Euro | Euro 0 |
Układ silnika | rzędowy, stojący, 6 cylindrów |
Moc silnika [kW / KM] | 117 / 160 |
Skrzynia biegów | Manualna |
Zużycie paliwa [l/100km] | 29 |