Przejazd „tramwajem z Bonn”. Wesprzyj WOŚP i sprawdź jako pierwszy, jaki naprawdę jest wagon, który kupiło MPK Poznań
Jedyna i niepowtarzalna okazja, żeby zdobyć voucher na przejażdżkę tramwajem z Bonn! Biorąc udział w aukcji na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy można wygrać pierwszy przejazd wagonem NGT6D.
MPK Poznań zakupiło od przewoźnika z Bonn używane, ale niskopodłogowe i dwukierunkowe, tramwaje NGT6D. Wagony jeszcze nie dotarły do stolicy Wielkopolski, ale już jest o nich głośno: część komentujących podnosi, że nie są to wagony nowe oraz że są niemieckie, pomijając ich największe zalety. A dzięki temu zakupowi (w połączeniu z zakupem 30. nowych Moderusów Gamma, z których pierwsza właśnie rozpoczyna testy) poznański przewoźnik będzie mógł wycofać z codziennego ruchu liniowego wyeksploatowane tramwaje wysokopodłogowe, a więc niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami ruchu, starszych a także opiekunów z dziećmi w wózkach.
Spółka MPK Poznań nie ma wątpliwości, że tramwaje z Bonn będą dobrze służyć pasażerom i pasażerkom. Dlatego, wspierając Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy i współpracując ze Sztabem Ławica, wystawia na licytację pierwszy przejazd tramwajem z Bonn!
Zwycięzca aukcji będzie mógł jako pierwszy przekonać się „na własnej skórze” jaki jest wagon, który kupiło MPK Poznań, a po zrealizowanym kursie otrzyma „Certyfikat Pierwszego Pasażera Tramwaju z Bonn”. Tramwaj poprowadzi – w uzgodnionym wspólnie terminie – Prezes Zarządu MPK Poznań, Krzysztof Dostatni (ważne: przejazd będzie możliwy dopiero po przystosowaniu wagonu do poznańskich standardów, czyli m.in. po wyposażeniu go w systemy informacji pasażerskiej, PEKA, ITS oraz wyznaczeniu miejsca dla wózka inwalidzkiego/dziecięcego oraz po uzyskaniu dopuszczenia do ruchu, co nastąpi prawdopodobnie w maju-czerwcu br.).
Aukcja przejazdu „tramwajem z Bonn” odbędzie się podczas 33. Finału WOŚP, czyli w niedzielę 26 stycznia br. Miejsce: Międzynarodowe Targi Poznańskie (scena w Poznań Congress Center).
Już teraz zapraszamy i zachęcamy do udziału w licytacji! Aukcje charytatywne potrwają w godzinach od 12.00 do 19.30.
Tramwaje z Bonn – warto wiedzieć
- Wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej.
- Pomimo wieku tramwaje są w dobrym stanie, zaś MPK Poznań posiada wyspecjalizowane służby techniczne, co gwarantuje ich niezawodność i długotrwałe użytkowanie. Są to pojazdy znacznie przewyższające starsze, w całości wysokopodłogowe 105Na, które mają zastąpić.
- MPK Poznań podpisało umowę w grudniu ub.r. Zgodnie z nią maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj NGT6D wynosi 46 500 Euro (odbiory będą poprzedzone oględzinami, a ostateczna kwota będzie uzależniona od stanu tramwaju). Oznacza to, że cała partia 24 pojazdów wraz z częściami zamiennymi kosztować będzie mniej niż jeden nowy tramwaj.
- Planowany jest zakup 24 tramwajów, jednak umowa daje Spółce prawo rezygnacji z wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), których przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności a co do których nie osiągniemy porozumienia w sprawie ceny.
- Tramwaje NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w 2025. Proces przystosowania wagonów do poznańskich realiów szacowany jest na kilka miesięcy (pierwsze egzemplarze). Przed dopuszczeniem do ruchu tramwaje przejdą badania techniczne.
- Częściowo niska podłoga i dwie kabiny motorniczego to najważniejsze zalety wagonów Dzięki nim, transport publiczny w Poznaniu będzie bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, a przewoźnik będzie miał większe możliwości w zakresie zarządzania taborem: dwukierunkowe tramwaje mogą być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, także wahadłowych i na trasach nie zakończonych pętlami.
- Oprócz używanych wagonów z Bonn poznański przewoźnik zamówił również 30 nowych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma. Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się jeszcze projekt zakładający zakup kolejnych 30 tramwajów do roku 2029. Wraz z dostawami kasowane będą najstarsze, najbardziej wyeksploatowane i wysokopodłogowe tramwaje.
Zdjęcie tramwaju NGT6D: Tomasz Gieżyński