W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

MPK Poznań uzyskało dofinansowanie m.in. na zakup kolejnych autobusów elektrycznych i wodorowych

30.12.2024

MPK Poznań kupi kolejne autobusy elektryczne: bateryjne, o wydłużonym zasięgu oraz z wodorowym ogniwem paliwowym. W poniedziałek, 30 grudnia br., w obecności Pauliny Hennig-Kloski, ministry Klimatu i Środowiska, przedstawiciele Spółki i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisali umowę o dofinansowanie tego projektu.

W poniedziałek, 30 grudnia br., w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano umowy na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi dla Poznania, Kalisza, Leszna, Ostrowa Wielkopolskiego, Wrześni, Czerwonaka, Swarzędza i Rokietnicy.

– Wprowadzane do floty ekologiczne autobusy będą na pewno wygodne nowoczesne, ale co najważniejsze na ulicach miast wygenerują mniej hałasu i mniej zanieczyszczeń. Dzięki tej wymianie w miastach w całej Polsce stawiamy na poprawę jakości powietrza, którym oddychamy na naszych ulicach. I to jest w gruncie rzeczy najważniejsze w procesie transformacji, wymiany taboru zbiorowego, autobusowego: poprawianie komfortu, przejazdu i jakości życia w mieście – wskazała szefowa resortu klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

– Dzisiejszy dzień to ważny krok w kierunku budowy bezpiecznego, ekologicznego transportu publicznego w Wielkopolsce. Podpisanie umów przez osiem podmiotów to nie tylko wyraz troski o środowisko, ale również odpowiedź na potrzeby mieszkańców – mówiła Agata Sobczyk, wojewoda wielkopolska.

– Wielkopolska ekologią stoi. W imieniu własnym oraz Funduszu pragnę podziękować za to zaangażowanie – dodał Robert Gajda, Zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

MPK Poznań wnioskowało – w ramach trzeciego naboru do programu Zielony Transport Publiczny, realizowanego przez NFOŚiGW – o przyznanie dofinansowania, które pozwoliłoby na zakup zeroemisyjnych pojazdów oraz infrastruktury ich ładowania.  Umowę, przyznającą poznańskiemu przewoźnikowi dofinansowanie podpisali: Robert Gajda, Zastępca Prezesa NFOŚiGW oraz Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu i Jerzy Zalwowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań.

– Korzystając z dotychczasowego doświadczenia w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakłada zakup pojazdów z wodorowym ogniwem paliwowym oraz bateryjnych, a także budowę infrastruktury ładowania. Cieszymy się, że ten wniosek został pozytywnie oceniony, czego efektem jest dzisiejsza uroczystość – mówi Jerzy Zalwowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.

Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu MPK Poznań planuje zakupić 9 autobusów standardowej długości ok. 12 metrów, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w ogniwach paliwowych oraz 17 przegubowych autobusów elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu). Będą to pojazdy bezemisyjne, a więc przyjazne środowisku oraz  – co również bardzo ważne –  dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Elementami składowymi projektu jest również szkolenie kierowców i mechaników z zakresu obsługi tych pojazdów a także budowa infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych autobusów. Przedsiębiorstwo planuje bowiem budowę instalacji fotowoltaicznej oraz kolejnych stacji ładowania autobusów elektrycznych (bateryjnych).

– Trzeba pamiętać, że wraz z dostawami nowych pojazdów wycofane z ruchu zostaną autobusy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane, a jednocześnie spełniające najniższe normy emisji spalin. Głównym celem projektu jest bowiem ograniczenie zanieczyszczenia powietrza dzięki obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu Spółki. Dodaje, że z ruchu wycofanych zostanie dokładnie tyle autobusów spalinowych, ile zostanie zakupionych nowych, zeroemisyjnych.

Obecnie MPK Poznań posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich poznańskich zeroemisyjnych pojazdów był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych: pierwszy „elektryk” zadebiutował na poznańskich liniach komunikacyjnych pod koniec 2019 roku, a pierwszy „wodorowiec” – jesienią 2023 roku. Dziś tego typu pojazdy na co dzień są wykorzystywane do przewozu pasażerów i już na stałe wpisały się w krajobraz stolicy Wielkopolski.

Dostawa nowych zeroemisyjnych autobusów oraz budowa instalacji do ich ładowania ma się zakończyć w połowie 2026 roku.

 

Logotyp NFOŚiGWProjekt „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury ” finansowany w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na realizację zadania przyznano środki w wysokości 99 475 000 zł (100 proc. wartości projektu w zakresie zakupu nowych autobusów oraz 50 proc. w zakresie budowy infrastruktury).

Pozostałe aktualności


Spółka MPK Poznań kupiła niskopodłogowe, dwukierunkowe tramwaje z Bonn

03.01.2025
Wnętrze tramwaju NGT6D z Bonn
Używane, ale niskopodłogowe i dwukierunkowe. MPK Poznań zakupiło tramwaje NGT6D produkcji Duewag/Siemens. Na liniach komunikacyjnych pierwszego tramwaju tego typu będzie można spodziewać się najwcz...

Po święcie Trzech Króli  „świąteczna bimba” zjedzie do zajezdni

03.01.2025
Świąteczna bimba MPK Poznań - tramwaj w czapce Mikołaja, ozdobiony światełkami
To już ostatnie dni, kiedy na poznańskie torowiska wyjeżdża „świąteczna bimba”. Po święcie Trzech Króli ozdobiony lampkami tramwaj zjedzie do zajezdni, a linia 24 przestanie funkcjonować. Udekor...

Tramwaje pojadą ciszej: w grudniu prowadzone było szlifowanie szyn

27.12.2024
Iskry tryskające z szyn podczas szlifowania
Specjalne pojazdy do szlifowania szyn wyjeżdżały w grudniu br. na poznańskie torowiska. W niektóre noce w jednym czasie pracowały nawet cztery zespoły szlifierskie! Wszystko po to, aby przejazdy tr...