Linie turystyczne

W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.

Powered by jakdojade.pl

Naprawa główna parowozu. Borsig Bn2t będzie jak nowy!

18.10.2024

Z okazji swoich setnych „urodzin” parowóz Borsig Bn2t przejdzie kompleksowy remont. Podpisana została umowa na naprawę główną tego najstarszego sprawnego w Polsce parowozu, będącego jednocześnie ozdobą taboru Kolejki Parkowej Maltanka.

Borsig Bn2t z numerem 11458  od lat jest wizytówką Maltanki. Dotychczas każdy jego wyjazd wzbudzał duże zainteresowanie. Nic w tym dziwnego: to najstarszy, czynny parowóz w Polsce.

Został wyprodukowany w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. Początkowo pełnił służbę w majątku ziemskim w Obrzycku. Po wojnie znalazł się w Zakładach Azotowych w Chorzowie, gdzie był eksploatowany na terenie kolei zakładowej. Wycofano go z ruchu około 1977 roku. Dwa lata później, już jako pomnik techniki, stał się atrakcją przyzakładowego parku. Na początku lat 90. staraniem Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych udało się go sprowadzić do Poznania. Został wyremontowany i – w 1999 roku – skierowany na tory Maltanki. Obecnie jest własnością MPK Poznań.

W sezonie 2024 Borsig na Maltance się nie pojawił: był przygotowywany do naprawy głównej wraz z rewizją wewnętrzną kotła. Taki „zabieg” należy przeprowadzać co 6 lat. Najprościej mówiąc, naprawa główna polega na przeglądzie wszystkich elementów parowozu, a w razie potrzeby ich naprawie bądź wymianie. Należy przy tym pamiętać, że Borsig z numerem 11458 to unikat, więc w razie konieczności niektóre potrzebne części trzeba będzie wykonać na zamówienie.

Naprawy głównej parowozu podjęło się Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana”. Umowa w tej sprawie została już podpisana. Prace potrwają około roku, ale dzięki nim nasz stulatek przez kolejne lata będzie mógł służyć na Kolejce Parkowej Maltanka.

Pozostałe aktualności


Historyczne tramwaje i autobusy wracają na poznańskie ulice!

25.04.2025
W weekend 26 i 27 kwietnia rozpoczyna się sezon linii turystycznych w Poznaniu. Na trasach pojawią się zabytkowe tramwaje i autobusy, które do końca września będą kursować w wybrane soboty, niedzie...

Kolejka Parkowa Maltanka rozpoczyna sezon 2025. W Poniedziałek Wielkanocny!

18.04.2025
Niebieska lokomotywa z wagonikami przy budynku z napisem Maltanka
Po zimowej przerwie Kolejka Parkowa Maltanka wznawia działalność! Po raz pierwszy w sezonie 2025 pasażerowie będą mogli przejechać się ciuchcią w świąteczny poniedziałek, 21 kwietnia br. Zapraszamy...

Takich wagonów jeszcze w Poznaniu nie było! Tramwaj z Krakowa będzie kursował na l...

18.04.2025
Rozświetlony wschodzącym słońcem niebieski wagon
Należący do MPK S.A. w Krakowie skład wagonów SN4 i PN3 będzie w tym roku kursował na poznańskich liniach turystycznych! W zamian do stolicy Małopolski pojechał z Poznania wagon silnikowy Bergische...