Kalendarium
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. (MPK Poznań Sp. z o.o.) odgrywa istotną rolę w historii komunikacji zbiorowej mieście. Od momentu powstania w 1880 firma stale ewoluowała, aby sprostać rosnącym potrzebom mieszkańców Poznania. Oto kilka najważniejszych wydarzeń z historii MPK i komunikacji zbiorowej w Poznaniu:
Lata 1865-1899
Rok 1865
- 2 maj – na ulicach Poznania pojawia się pierwszy środek miejskiej komunikacji zbiorowej – kupiec Kletschoff uruchamia połączenie omnibusami konnymi między dworcem kolejowym a mostem Chwaliszewskim
Rok 1871
- prowadzenie komunikacji omnibusowej do dworców kolejowych przejmują bracia Starkowscy
Rok 1880
- 30 styczeń – przedsiębiorcy budowy kolei Otto Reymer i Otto Masch tworzą w Berlinie spółkę Reymer & Masch, której jednym z celów była w tymże roku budowa kolei konnej w Poznaniu
- 31 lipiec – uruchomienie pierwszej linii tramwajów konnych między dworcem kolejowym a Starym Rynkiem
- 25 sierpień – powstanie spółki akcyjnej Posener Pferde-Eisenbahn-Gesellschaft (Towarzystwo Poznańskiej Kolei Konnej), która przejmuje wszystkie prawa do budowy i eksploatacji kolei konnej w Poznaniu posiadane przez firmę Reymer & Masch
- budowa pierwszej zajezdni tramwajowej przy ulicy Gajowej
Rok 1882
- rozpoczęcie działalności spedytorskiej przez Poznańskie Towarzystwo Kolei Konnej
Rok 1886
- przedsiębiorstwo otrzymało na 5 lat koncesję na wywóz fekaliów i nieczystości
Rok 1891
- 1 październik – uruchomienie przez Towarzystwo Poznańskiej Kolei Konnej linii omnibusowej do Jeżyc
Rok 1895
- likwidacja działalności spedytorskiej
Rok 1896
- zmiana nazwy spółki Posener Pferde-Eisenbahn-Gesellschaft na Posener Strassenbahn (Poznańska Kolej Elektryczna)
- zastąpienie komunikacji omnibusowej do Jeżyc tramwajem konnym
Rok 1898
- przekazanie do eksploatacji elektrowni tramwajowej
- 6 marzec – otwarcie publicznego ruchu tramwajów elektrycznych i likwidacja tramwajów konnych
Rok 1899
- rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby odbiorców w mieście
Lata 1900-1999
Rok 1907
- budowa pierwszej hali zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej
Rok 1914
- przejęcie elektrowni tramwajowej przez miasto
Rok 1917
- uruchomienie przewozów towarów i poczty tramwajami
Rok 1921
- spolszczenie nazwy spółki Posener Strassenbahn – oficjalna nazwa Poznańska Kolej Elektryczna S.A.
Rok 1924
- likwidacja przewozu poczty i towarów tramwajami
Rok 1925
- 1 listopad – uruchomienie przez PKE komunikacji autobusowej w mieście
Rok 1927
- PKE kończy przy ul. Słowackiego 19/21 budowę Domu Amarantowego, zwanego później Domem Tramwajarza
Rok 1929
- zbudowanie zajezdni autobusowej przy ulicy Zwierzynieckiej
- wykonanie w warsztatach na Gajowej wagonów doczepnych z obniżoną podłogą w wejściu
- zorganizowanie przez PKE na Powszechnej Wystawie Krajowej komunikacji pasażerskiej elektrowózkami (wózkami akumulatorowymi)
Rok 1930
- 12 luty – uruchomienie pierwszej linii trolejbusowej ze Śródki do Głównej
Rok 1934
- uruchomienie przez PKE międzymiastowej linii autobusowej Poznań-Mosina – połączenie istniało 2 lata
Rok 1939
- nadanie PKE okupacyjnej nazwy Posener Strassenbahn A.G.
Rok 1943
- uruchomienie przez Posener Strassenbahn regularnej linii żeglugi pasażerskiej na Warcie z ul. Woźnej do Starołęki
Rok 1945
- zatopienie statków i likwidacja żeglugi pasażerskiej na Warcie
- duże zniszczenia urządzeń komunikacyjnych na skutek działań wojennych
- przywrócenie spółce prowadzącej miejską komunikację zbiorową w mieście nazwy Poznańska Kolej Elektryczna S.A. i następnie zmiana jej nazwy na Miejska Poznańska Kolej Elektryczna S.A.
- powstanie zajezdni trolejbusowej przy ulicy Świętojańskiej
Rok 1946
- Miejska Poznańska Kolej Elektryczna staje się przedsiębiorstwem miejskim (likwidacja spółki akcyjnej)
Rok 1948
- przekazanie do eksploatacji zajezdni tramwajowej przy ulicy Madalińskiego
Rok 1951
- zmiana nazwy MPKE na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
Rok 1956
- rozpoczęcie przez MPK eksploatacji taksówek
Rok 1959
- uruchomienie pierwszej podmiejskiej linii autobusowej do Puszczykowa
Rok 1960
- rozpoczęcie stopniowej likwidacji obsługi konduktorskiej w autobusach, tramwajach i trolejbusach
Rok 1962
- utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego, któremu MPK przekazało wszystkie taksówki
Rok 1966
- MPK otrzymało pierwsze autobusy przegubowe
Rok 1968
- oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ulicy Warszawskiej
Rok 1969
- zorganizowanie placu postojowego autobusów przy ulicy Polskiej
- przeznaczenie byłej zajezdni autobusowej przy ulicy Zwierzynieckiej na zaplecze remontowe przedsiębiorstwa
- do Poznania trafia pierwszy wagon przegubowy
Rok 1970
- 29 marzec – likwidacja ostatniej linii trolejbusowej Ogrody – Smochowice
Rok 1972
- 21 lipiec – przekazanie do eksploatacji kolejki dziecięcej na Malcie, której eksploatację powierzono MPK
Rok 1974
- likwidacja zajezdni przy ulicy Świętojańskiej
Rok 1976
- włączenie do MPK komunikacji miejskiej w Gnieźnie oraz Kórniku i utworzenie Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego
Rok 1980
- oddanie do użytku zajezdni tramwajowej i autobusowej przy ulicy Fortecznej
Rok 1981
- wprowadzenie autobusów do zajezdni przy ulicy Kaczej na Kopaninie
Rok 1982
- usamodzielnienie się Zakładu Komunikacji Autobusowej w Gnieźnie i przywrócenie WPK nazwy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
Rok 1985
- przy ul. Budziszyńskiej powstały tory odstawcze dla wagonów tramwajowych
Rok 1987
- przejęcie przez MPK obiektów w Biskupicach na warsztaty naprawcze autobusów i zespołów
Rok 1990
- MPK przejmuje obiekty bazy transportu gospodarczego przy al. Niepodległości
Rok 1991
- przekazanie podpoznańskim gminom podmiejskich linii autobusowych
- z MPK zostaje wyłączony Oddział w Kórniku
- przekształcenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w zakład budżetowy
Rok 1992
- likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Polskiej
- oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ulicy Darzyborskiej i likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Fortecznej
Rok 1994
- wprowadzenie taryfy czasowej
Rok 1995
- zakup przez MPK pierwszego autobusu niskopodłogowego
- uruchomienie na liniach pierwszego wagonu tramwajowego z częściowo obniżoną podłogą
Rok 1997
- oddanie do eksploatacji pierwszej bezkolizyjnej trasy tramwajowej – Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
Rok 1998
- likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Darzyborskiej
- uruchomienie systemu nadzoru nad pojazdami w czasie rzeczywistym
- odłączenie od MPK Zakładu Napraw Autobusów w Biskupicach
Lata 2000-teraz
Rok 2000
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zostaje przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
Rok 2002
- Dom Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 przejmuje fundacja POMOST
- pierwszy autobus z systemem monitoringu wnętrza wozu
- wprowadzenie biletów kupowanych za pomocą telefonu komórkowego (SMS)
Rok 2003
- wprowadzenie biletów okresowych w formie kart elektronicznych typu KOMKARTA
- na liniach pojawiły się wagony ze 100% niską podłogą
Rok 2005
- pierwszy tramwaj z monitoringiem
- pierwsze zielone torowisko z systemem nawadniania (Małe Garbary)
- z Zakładu Napraw Autobusów w Bikupicach i Wydziału Napraw Tramwajów MPK powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Modertrans Poznań
Rok 2007
- otwarcie trasy tramwajowej przez most Św. Rocha
Rok 2008
- wprowadzenie elektronicznych automatów do sprzedaży biletów na przystankach
- zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego
Rok 2009
- utworzenie Zarządu Transportu Miejskiego jako organizatora komunikacji zbiorowej w Poznaniu
Rok 2010
- zakończenie eksploatacji autobusów wysokopodlogowych
- całkowita likwidacja zajezdni Gajowa
Rok 2012
- przekazano do eksploatacji pierwszy w mieście tumel tramwajowy między Os. Lecha a Franowem
- rozpoczęto odstawiać na noc tramwaje w hali postojowej nowej zajezdni Franowo
- likwidacja torów odstawczych dla tramwajów przy ul. Budziszyńskiej
Rok 2013
- MPK opuszcza bazę przy al. Niepodległości
- otwarcie przedłużenia trasy PST do Dworca Zachodniego
Rok 2014
- uroczyste otwarcie największej w Polsce zajezdni tramwajowej Franowo
- wprowadzenie Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej jako nośnika biletów okresowych i elektronicznej portmonetki przy płaceniu za przejazdy jednorazowe
- MPK opuszcza zajezdnię tramwajową przy ul. Madalińskiego
Rok 2016
- wprowadzenie monitorów informacyjno-reklamowych w pojazdach
Rok 2017
- wprowadzenie oświetlonych wiat typu „Warta”
- uruchomienie dedykowanej aplikacji na smartfony – myMPK
Rok 2018
- otwarcie pierwszego w Poznaniu parkingu Park&Ride
- największy w historii MPK zakup taboru tramwajowego – 50 tramwajów Moderus Gamma
- testowe uruchomienie elektronicznych rozkładów jazdy na wyznaczonych przystankach
- podpisanie umowy na zakup autobusów elektrycznych
- prezentacja wagonu Typu I
Rok 2019
- prezentacja dwukierunkowego tramwaju typu Moderus Gamma
- prezentacja autobusu wodorowego marki Solaris Bus & Coach
- zakup ekologicznych pojazdów marki Iveco Daily
- pierwsze autobusy elektryczne na poznańskich drogach
Rok 2020
- podpisanie umowy na dostawę 37 autobusów elektrycznych
- Wdrożenie w pojazdach monitoringu on-line
- Obchody 140-lecia MPK Poznań
- Otwarcie trasy tramwajowej do Unii Lubelskiej
Rok 2021
- Przejęcie od Klubu Modelarzy Kolejowych parowozu Borsig i wagonu motorowego „Ryjka”
- Uruchomienie linii historycznej H obsługiwanej składem Bergische Stahlindustrie Typu 1 z wagonem doczepnym Carl Weyer
- Uruchomienie kampanii „Rozejrzyj się i ŻYJ!” – przypomnienie o nowych przepisach ruchu drogowego i pierwszeństwem pieszych przed pojazdami (za wyjątkiem tramwajów)
- Zajęcie 3 miejsca w Ogólnopolskim Rankingu Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej
Rok 2022
- Uruchomienie trasy tramwajowej na Naramowice – do przystanku Błażeja
- Prezentacja wagonu motorowego MBxc1-41, tzw. „Ryjka”, po remoncie
- Podpisanie umowy na dostawę 25 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen
- Podpisanie umowy na dostawę 20 autobusów Mercedes-Benz Conecto